söndag 19 december 2010

Odinkörens Julkonsert i Masthuggskyrkan december 2007 (Peter minns en konsert).

Jag minns den här kvällen eftersom det var sån fin julstämning.
Innan konserten var vi hemma hos en kollega på Majorna och drack glögg, öl och lite annat tilltugg. Hon hade gjort riktigt julfint och stämningen var på topp.
Väl på plats i Masthuggskyrkan sjönk jag ner i en bänkrad och blicken sökte sig upp i taket, som den lätt gör när man besöker en stor och vacker kyrka. Det var mycket folk i kyrkan och alla satt bänkade och väntade förväntansfullt. Plötsligt hörde vi Odinkören ta ton, fast sången kom från den bakre delen av kyrkan. De promenerade sakta in medan de sjöng. Jag är inte säker men jag har för mig att det var "När det lider mot jul" som de sjöng på. Det lät fantastiskt vackert och akustiken smög sig längst väggarna i Masthuggskyrkan. Kören tog så småningom plats i den främre delen av kyrkan och de bjöd på många vackra sånger.
Jag blev så tagen av den vackra julstämningen att jag bara satt helt avslappnad och njöt. När jag slappnar av (speciellt mitt i julstressen) så blir jag väldigt trött. De dröjde inte länge förrän ögonen drog ihop sig på mig. Jag satt med huvudet nickande i kyrkan och somnade någon mikrosekunder och vaknade sedan igen. Du som har sett mig på bussen efter en lång arbetsdag vet hur jag ser ut. Tillslut kunde jag inte hålla mig vaken längre och somnade. Odinkören sjöng för mig likt en mamma som sjunger för sitt sovande barn. Det var riktigt skönt och när konserten var slut kände jag mig faktiskt riktigt pigg.

Masthuggskyrkan.


Dagens jullåt: Vikingarna "När det lider mot jul"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar