lördag 9 april 2011

Freur = Underworld

Trummisen i Syster Ingrid brukar ofta snacka om hur många bra plattor de gjordes i början av 80-talet. Jag håller med honom. De flöt ett skönt produktions-sound genom de tidiga 80-tals plattorna. Många skivor som släpptes 81, 82, 83, 84 har en skön ljudbild. Synthen rotade sig på riktigt runtom i världen samtidigt som det var helt OK att blanda in distade gitarerr utan att någon störde sig på de.



Tack vare en låt på en samlings-LP som jag köpte i en secondhandbutik kom jag för en tid sedan i kontakt med 80-tals gruppen Freur. Deras album "Doot Doot" har jag lyssnat mycket på. Den plattan har precis de där soundet som jag syftar på. Plattan är släppt 1983.
Jag hade aldrig hört talas om bandet tidigare, men någontig i deras musik kändes bekant. Framför allt sångarens röst. När jag kollade upp dem på internet fick jag förklaringen. Det är i princip samma medlemmar som i gruppen Underworld som gjorde sig stora på 90-talet. Deras stora hit "Born Slippy" fick sitt genombrott genom filmen Trainspotting. Jag älskar den låten!



Här framför Freur låten "Doot Doot"  Live i London 1984.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar