fredag 5 juli 2013

Adam Kanyama - På Riktigt

I slutet av 80-talet och början av 90-talet lyssnade jag nästan enbart på hip-hop. Jag köpte bara vinylskivor med hip-hop under en lång period. Beastie Boys, De La Soul, Black Sheep, Dream Warriors, Public Enemy, Young Mc, RUN DMC, Redhead Kingpin och Kool Moe Dee hette några av hjältarna, som jag fortfarande dammar av och spelar på min gamla vinylspelare ibland.


Hip-hopen idag låter på ett annat sätt. Det var bättre förr.... (tycker jag). Jag tror att man idag kallar den hip-hopen som jag lyssnade på för oldschool. Det händer ibland att nya artister försöker att låta som hip-hopen gjorde förr. Den svenske rapparen, Adam Kanyama, gjorde ett mycket lyckat försök i veckan. När jag lyssnar på hans nysläppta singel "På Riktigt" är det precis som när jag var grabb. Jag sitter och lyssnar bredvid stereoapparaten i ett par för stora jeans och stampar takten med ena foten.


Att mitt gamla punkband, Syster Ingrid, ofta inledde våra konserter med våran 10 sekunder långa låt "På Riktigt" gör det hela bara ännu lite roligare...

Det här är hip-hop på riktigt!


Är jag nu från Sverige
Eller är jag från vettet

1 kommentar:

  1. Det svänger ju katten!

    Påminner lite om en låt från Russell Simins (Jon Spencer Blues Explosion) solodebut.

    http://www.youtube.com/watch?v=gr1lJ5iidzM

    SvaraRadera