söndag 6 mars 2011

Ny låt med Bob Hund!


Nu har jag äntligen läst den 15 sidor långa intervjun med Bob Hund i musiktidningen Sonic. Fantastisk läsning om Bob Hunds historia från början till slut. Nu har de dessutom släppt sin nya singel "Popsång (mot min vilja)" från den kommande skivan som (kanske) kommer att heta "Det överexponerade gömstället".
Bob Hund har alltid varit ett av Sveriges bästa liveband, även på skiva. Deras studiosound har alltid burit på en äkta live- replokal- känsla (i positiv bemärkelse). Fast jag tycker att de har hänt någonting med deras sound sedan trummisen Mats Andersson hoppade av och ersattes av Christian Gabel. På de senaste studioplattorna "Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk"  och "Stumfilm" hörs ett mer elekroniskt och exprimentellt sound. Den kommande plattan kommer förmodligen att låta likadant.
I den långa Bob Hund intervjun i Sonic berättade medlemmarna att de under alla år bråkat om huruvida de är distade gitarrer eller synthar.

Det har varit "ni kan ta er jävla blippbloppmusik och fara åt helvete"
eller "Jag är inte intresserad av att respektera någon slags kukrock"
-Conny Nimmersjö

Jag undrar om inte synthsoundet har fåll lite mer utrymme i de senare produktionerna, vilket jag bara tycker är roligt. Själv har jag löst problemet med distade gitarrer eller synthar genom att sjunga i ett punkband och ett synthband.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar