onsdag 20 februari 2013

Juntan - Pengarna rullar in


Reggae-soundet har rotat sig ordentligt i den Göteborgska musiken! Majornas egen Kapten Röd kan ta åt sig en stor del av äran, men det finns många fler Göteborgsband som lyckats få in soundet snyggt i sin musik. I slutet av januari släppte Obsklassen sin EP "Dö själv och låt andra leva" och i februari kom ännu en reggaedoftande EP. Nämligen Göteborgsextetten Juntan's EP "Pengarna rullar in".

Det handlar inte om någon renodlad reggae... Utan snarare klassisk funk kryddad med ska- och reggaerythmer. Juntan är egentligen inget band för mig. Jag kan inte riktigt placera dem i någon av mina favoritgenrer pop- indie- punk-. Fast när jag lyssnat igenom låtarna ett par gånger så väcks ändå någonting inom mig. Jag minns gamla låtar och riff från skivor som jag gömt längst in i skivhyllan. Red Hot Chili peppers, Living Colour, 24-7 Spyz och Spin Doctors. Inget är stulet, men det är någonting i den där slapbasen som får mig att minnas tillbaka till mitt 90-tal.

Juntan's "Pengarna rullar in" kommer inte att finnas med på min lista på låtar som jag minns från 2013. Men gruppen ska ha ett stort tack för att de fick mig att minnas tillbaka till en tid som jag nästan hade förträngt.

Fast det viktigaste med Juntan's musik är nog inte själva soundet, 
utan det genomtänkta politiska texterna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar