onsdag 26 mars 2014

Roenik - I'm still here.

Eftersom jag själv repade i Lyckholms bryggeri, med mitt gamla indieband Waterbug under 90-talet, blev jag väldigt tagen av denna låt, musikvideo och framför allt pressutskicket...


För snart ett år sedan började man avhysa hyresgäster i samband med rivandet av stora delar av Lyckholms bryggerier och byggandet av PEABs kontorsskrapa. Ibland dem fanns jag, Niels, som under elva års tid huserat replokal och studio, konserter och videoinspelningar, samt ett hem åt grupperna Me And My Army, Timo Räisänen och Roenik. (Detta enbart i en av många lokaler. Bland alla de som har koppling till Lyckholms finns även: Division of Laura Lee, Soundtrack of our lives, Fibes oh fibes, Kristian Anttila, The Mary Onettes, Whyte Seeds, Goat, Den stora vilan, Tross. Musikvideor har spelats in till: Håkan Hellström, Those dancing days m.fl., samt tv-serien "Upp till kamp" och filmen "Känn ingen sorg".)
Det behöver knappast förtydligas ytterligare att Lyckholms bryggerier har spelat roll i stadens kulturliv sedan sjuttiotalet, i framväxten av Göteborg som "musikstad" och att det nu är en epok som är på väg att gå i graven. Nästan alla göteborgare har någon gång varit på antingen konsert, svartfest, rep, teater, film- eller videoinspelning på Lyckholms, oavsett genre, ända sedan bryggeriverksamheten lades ner.
Det sista jag gjorde innan jag lämnade över nycklarna och grät en skvätt, var att jag tog med mig vännen och filmregissören John Boisen för att på något sätt föreviga den magiska stämningen i lokalen.
"I'm still here" är den sista låten som skrevs på platsen och när den var färdiginspelad klippte bandmedlemmen Jonas Wållberg ihop det filmade materialet.
Resultatet ser ni här:


Niels Nankler 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar