söndag 10 juni 2012

Fyndade svenska synthpopduon Smiles singel på Andra Långgatans Skivhandel.


I fredags var jag på ännu en sån där shoppingrunda på Andra Långgatans Skivhandel i Göteborg. Jag går aldrig tomhänt ut ur den butiken. Jag hittade en hel del fynd den här gången också! Framförallt så blev jag väldigt nöjd när jag hittade den svenska synthpopduon Smile's singel "Welcome to this world (Born in the 90's)". Singeln släpptes på Virgin Records 1993, så vitt jag vet så är detta den enda skiva som duon släppt. Medlemmarna Anders Hjelmtorp och Peo Nylén nöjde sig med denna fantastiska låt (samt andra spåret "Late one night I started to cry"). Soundet är förövrigt inte helt olikt Pet Shop Boys.


Jag var tvungen att Googla på medlemmarnas namn för att få lite inblick i vad de sysslar med idag. Båda verkar fortfarande arbeta inom musiken, fast jag vet inte om de spelar i några band. Anders Hjelmtorp är tydligen verksam inom Export Music Sweden och Peo Nylén inom Scandinavian Songs . Jag hittade även Peos gamla myspacesida (klicka här).

Tyvärr hittar jag inte låten någonstans på internet. 
Men den rullar däremot runt, konstant hemma i min gamla CD-spelare!

3 kommentarer:

  1. En sak om du skrivit bra men det gör du inte. Tacksam om du inte länkar in fler blogginlägg på Andra Långgatans skivhandel på Facebook.

    SvaraRadera
  2. Det är en förmån som man har som bloggare!
    Man kan skriva hur dåligt man vill, utan att någon kan hindra en. Svenskafröken med sin rödpenna lyser i sin frånvaro!
    Precis som du just tog dig den konstnärliga friheten att hoppa över ett kommatecken mellan orden BRA och MEN. Snyggt! Jag gillar din rebelliska framton i din kommentar. Jag kommer dock fortsätta att länka Andra Långgatans skivhandel, eftersom personalen som jobbar där har kommenterat länken och verkar gilla den.
    Eftersom jag inte vet vilken relation ni har till Andra Långgatans Skivhandel, då ni framträder ANONYMT, så går jag på personalens åsikter.

    Tack för att ni kommenterar!
    Ha en fortsatt trevlig sommar.....
    Kram Peter

    SvaraRadera
  3. Höll ju på att glömma de viktigaste av allt!

    Fick reda på, via Twitter, att medlemmarna i gruppen SMILE var bröder och hette Per och Lars Andersson och kom från västkusten! Känner någon till något om vilka de är eller vad de gör idag?

    Anders Hjelmtorp och Peo Nylén var i själva verket bara producenter på skivan.

    SvaraRadera