söndag 15 juli 2012

Lyssna på gamla kultradioprogram från 80-talet på internet.

Jag älskar 80-talet! Framför allt den fantastiska musiken som skapades då.
Som liten grabb minns jag detta decennium med stor lycka. Jag gillade musik redan då, och på den tiden fanns det ingen internet och vi hade bara två kanaler på TV'n. Musikutbudet på TV och radio var mycket begränsat jämfört med idag. Men de program som gick lyssnade jag på med stor andakt. Jag satt beredd med fingret på rec-knappen på kassettbandspelaren ifall det skulle komma någon bra låt. Jag tänker främst på radioprogrammen Tracks, Rakt Över Disc, Metropol och Eldorado. Kaj Kindvalls röst hade något magiskt i sig, när han varje vecka presenterade den aktuella Trackslistan! I dag har jag bara kvar hans röst efter någon låt på något gammalt kasettband. Jag trodde nästan att jag inte skulle få höra den mer...... Men!


I veckan hittade jag internetsidan Radiogodis. Det var för mig rena julafton att bläddra i deras arkiv! Här hittade jag nerladdningsbara länkar till hundratals gamla program. Från 80-talet och framåt!


Lyssna och njut!

Och på TV tittade jag naturligtvis på Bagen med Cia Berg.......

3 kommentarer:

  1. Kul nostalgi-sammanträffande.
    Jag satt och kollade ett avsnitt av Solstollarna idag. Det som Samanta Fox var med i. Jag kom ihåg nästan allt. Men fasen vad uselt det var! Det har inte åldrats med värdighet. Men som sagt, programutbudet var inte så stort på DDR-Sveriges tid.

    SvaraRadera
  2. Kolla in fliken Övrigt 80-tal!
    Där finns bland annat humorprogrammet Platt-etyder med Kjell Swanberg och Bengan Wittström. Jag älskade det i min ungdom. Nu kan jag lyssna på det igen.....

    Återkommande inslag i programmet var "den fine och viktige" Göteborgspoeten Gais-Åke Feskeböxa, folklivsforskaren Fridolf Rutin och etikettsexperten Muja Hedin och sagohörnan med Farbror Kjelle...

    Tjo-ho

    SvaraRadera
  3. Rena skattkammaren där!!! Radioman Serping med Enhörning minns man. Liksom Plattetyder.

    SvaraRadera