måndag 9 juli 2012

Marsheaux - En trevlig pratstund med Synth Johan.

Jag, Synth Johan och medlemmarna i Köln-81 på Romo Night.

Den 21 april i år besökte jag Jazzhuset i Göteborg för en synthkväll i Klubb Romo Nights regi. På scenen skulle Planet R, Autodafeh och Endless Shame spela. Jag var en av de första som dök upp på klubben denna kväll, jag gillar att gå ut tidigt så man får ta del av så mycket som möjligt av stämningen. Jag satte mig i en stor svart skinnsoffa och fick till min stora förtjusning se att Synth Johan satt i andra änden. Synth Johan, eller Johan Wejerdal som han egentligen heter, brukar skriva i synth.nu och vi springer ofta på varann på såna här tillställningar. Framför oss i soffan visades gamla synthmusikvideos från 80-talet på storbilds-TV, och så fort de kom en ny låt så talade Johan om för mig vad gruppen och låten hette och berättade något intressant om låten. Johan har verkligen stenkoll! Vi satt där i soffan nedsjunkna som två små pojkar och bara njöt. Småpratade och bara myste. Att vi skulle se tre synthband live på en scen 50 meter längre bort hade jag redan förträngt.
Efter en stund berättade Johan glatt att han skulle åka till London veckan därpå.
-Wow, sa jag. London! Fast jag förstod på Johans leende att det inte var själva resan till London som var det stora, utan vad han skulle göra där.
-Jag ska se Marsheaux, sa han.
-Marsh... vadå? sa jag.
-Jag ska se de grekiska synthbandet Marsheax..... och träffa dem också!
Johan såg nu ännu lyckligare och nöjdare ut när han berättade!
-Och har jag tur så kommer jag få med mig deras nya skiva hem, sa han slutligen triumferat.
Jag var tvunget att erkänna för honom att jag aldrig hört dem, men jag skrev ner namnet i min smartphone för att kunna lyssna på dem efteråt (resten av den fantastiska kvällen kan du läsa om här).

Några dagar senare lyssnade jag på Marsheaux på internet. Det var synthpopmusik helt i min stil! Men jag såg eller hörde ingenting om deras nya skiva. Jag kollade regelbundet på synth.nu's sida och på Spotify om den hade kommit.... men icke!
Ibland behöver man glömma av saker för att de ska hända något, och det var precis vad som hände under min semester. När jag kom hem efter våran två veckor långa roadtrip till Italien med familjen slog det mig plötsligt igen......
-Marsheaux nya skiva!
Och nu hade den kommit....
Skivan heter  "E-Bay Queen Is Dead" .
........ Och vilken skiva sen då!

Jag tänker inte recensera den för de har redan Johan på synth.nu gjort med den äran (läs hans recension här). Att skivomslaget sedan är en hyllning till en av mina absoluta favoritplattor "The Queen Is Dead" med The Smiths gör bara skivan ännu bättre. Tyvärr ska skivan nästan vara omöjlig att få tag i. Enligt Johan så gick den bara att köpa under den exklusiva spelningen i London (det står t o m tid och plats på CD:n). Tydligen ska ett begränsat antal gå att köpa i skivbolaget Undo Records webbaffär..... Vilken tur att den finns på Spotify!

The Queen Is Dead
E-Bay Queen Is Dead

5 kommentarer:

  1. Mkt bra fotograf får jag säga om gruppfotot ovan, har fångat stämningen på ett bra sätt. Man kan tydligt se ångesten hos Kenneth längst till höger efter Barcas förlust i el clasico tidigare på kvällen..

    Ej anmält!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den kvällen var minnesvärd på många sätt..... Får rysningar i hela kroppen när jag tänker på det. Planet R - Vilken konsert!!!

      Radera
  2. Rättelse!!! Ebay Queen is dead är INTE det nya studioalbumet, utan en samlingsplatta med outgivet gammalt och nytt - det nya studioalbumet heter "Inhale" och är utlovat nu i juli. Jag har hört det redan (men säg inget! ;) )men har lovat att inte säga nåt hur det är tills recensionen blir officiell...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod när jag läste din recension att det var någon typ av samlingsskiva......
      Menar du att du fick både "E-bay Queen Is Dead" och den nya studio-plattan när du var på resa på andra sidan Nordsjön!!!!??!!

      Radera