fredag 3 augusti 2012

Allsång på fästningen.

På scen: Shirley Clamp, Uno Svenningsson och Markoolio.


Trots det dåliga vädret beslöt jag och min son att åka till Allsången i Kungälv igår.


Shirley Clamp
Shirley Clamp var riktigt bra. Det hade nästan slutat regna när hon gick på scenen. Fast när hon inledde "I will always love you" ,som en hyllning till Whitney Houston, fullkomligt vräkte regnet ner igen. Ungefär som det regnar ballonger på en inomhuskonsert. I den sista avslutningstonen i Love youuuuuu slog dessutom åskan ner så att det dånade vid de högsta tornet på fästningen. Man skulle nästan kunna tro att det var uppgjort! Hon gjorde dessutom den vackra balladen "Du är allt". Jag har en extra speciell relation till den låten, eftersom några elever till mig sjöng den på skolavslutningen ackompanjerade av mig på piano... Jag fick även gåshud av hennes superhit "Min kärlek" . 
En stor talang som Shirley besitter (förutom sin sångröst) är att hon har riktigt kul mellansnack. Hon är riktigt rolig och har en skön distans till sig själv. Det är tyvärr väldigt få artister i Sverige som har det. 


Uno Svenningsson
Uno Svenningson inledde med Freda's gamla hit "I en annan del av världen". Vid de här laget hade jag för längesen glömt att det ösregnade på oss i publiken. Jag njöt istället av att få höra en riktig gammal 80-talshit med originalsångaren! Det var dessutom roligt att se Uno så välklädd, med skinnjacka och allt. Vi brukar annars springa på varann på parkeringen vid skolan där våra barn går, och då brukar han se väldigt vardaglig ut. Uno spelade dessutom "Tro på varann" och "Under ytan". En ren hitparad...


Markoolio

Man skulle ju kunna tro att jag, som är punksångare och bloggar om den svåra popmusiken, skulle dissa Markoolio rakt av. Men tvärtom! Markoolio, eller Marko Kristian Lehtosalo som han egentligen heter, är helt klart kvällens bästa artist och jag beundrar honom starkt. Han tar publiken med storm och levererar sina gamla hits som en riktigt rocksångare. De välrepade kompbandet gör dessutom att låtarna blir ännu bättre. "Mera mål" med distade gitarrer! Det blir lite jobbigt när jag inser att jag kan sjunga med i varenda ord i "Värsta Schlagern". Jag försöker först skylla på att jag är småbarnsfar och musiklärare.... men jag inser sedan att jag helt enkelt är ett riktigt Markooliofan! 
Han gör dessutom en briljant tolkning av Lasse Berghagens "En kväll i Juni". Jag tycker faktistk att Markoolio sjunger den bättre än Lasse själv. Han tar upp en liten flicka på scenen, högst 5 år, och levererar hela texten till henne.
Markoolio avslutar hela kvällen med att sjunga "Rocka på" och jävlar vad bandet rockar! Hela bandet ger 100% och scenen fylls snabbt med barn som bara står och hoppar. Låten övergår så småningom till Rockfolkets gamla klassiker  "Hey Baberiba". Vilket drag!!!! Varför får man aldrig den här känslan när man går på rockklubb......



Detta var en fantastisk allsångskväll, trots det dåliga vädret. Att jag dessutom fick sjunga en strof av "Sommartider", i Hasse Anderssons mikrofon under allsången, gjorde kvällen bara ännu mer minnesvärd...

3 kommentarer:

  1. När är nästa allsång? Jag hänger med!...om det är några schyssta artister.

    SvaraRadera
  2. Det var tyvärr sista kvällen för i år...
    Du hade älskat Markoolio, Boman!!!!!

    SvaraRadera