lördag 11 augusti 2012

Electronic Summer - Fem snabba till Sebastian.



Bara ett par veckor kvar till årets stora synthfestival Electronic Summer i Göteborg.
Jag passade på att ställa fem snabba frågor till Sebastian Hess (Wonderland Records) som arrangerar festivalen tillsammans med Henrik Wittgren (Electropolis, Plasticity, Synthbar, Saturn).

1. Vad är Electronic Summer?
En riktigt skön festival för alla som gillar klassisk synthpop!

2. Vilken grupp/artist är du mest nöjd med utav de som ni har bokat?
Oj, det är många man är riktigt nöjd med men band som Mesh, De/Vision, Psyche och Melotron som inte spelat i Sverige på väldigt länge känns grymt och att sen Servoskudd från Norge kommer känns kul. Det bandet hittade jag av en slump på Spotify efter en sökning där på ordet "kryddor".

3. Hur laddar man bäst inför Electronic Summer helgen?
Tror det kommer bli mycket diggande och dansande på festivalen så bra med sömn, mycket pasta och rikligt med vatten innan så tror jag man kommer få ut allt av sig och festivalen.

4. Om du var en synthesizer, vilken synthesizer skulle du vara då?
Oj, jag är ju världens mest omusikaliska musikbranschsmänniska och kan typ noll om sånt där så jag kör på en Nord Electro för att den är så röd och fin.

5. Vilken är din favoritlåt med Depeche Mode?
Det är många men tvingas jag välja en blir det nog It Doesn´t Matter Two för att jag har några fantastiska minnen förknippade med den.

Festivalen äger rum den 31 augusti - 1 september i centrala Göteborg.

På festivalen spelar:
De/Vision (DE)
Mesh (UK)
Melotron (DE)
Psyche (DE/CAN)
Page (SE)
Universal Poplab (SE)
Spetsnaz (SE)
Parralox (AUS)
Mars TV (SE)
Servoskudd (NO)
Söderut (SE)
Marilyn and the Rouge (SE)
Digidroid (SE)

Och i DJ-båset hör vi:
- Neostalgia (Steve Nilsson & Niclas Sandén)
- Synthklubben (Björndahl Brothers with friends)
- DJ Schlatta (Scotland)
- Elektroskull DJs (Stockholm)
- E-Dolls (Mirre Sennehed & Malin Lind from The Zone Nightclub)
- Plasticity (Henrik Wittgren)
- Katti Bodynerv (Stockholm)
- Paulina (RetroBar)
- DM Party Gothenburg

2 kommentarer:

  1. "Om du var en synthesizer, vilken synthesizer skulle du vara då?"

    Är det någon journalist från OKEJ-tiden som skrivit frågan? :-)

    SvaraRadera