måndag 5 mars 2012

Avslutar måndagen med en bastu.


Har avsluta de senaste måndagarna med en skön bastu efter ett hårt träningspass i gymmet. Jag brukar ligga helt själv inne i bastun och sjunga högt så de ekar på Jonas Gardells gamla sång "Vad jag sökte vad jag fann". Låten finns med i eftertexten på Jonas film Pensionat Oskar  från 1995. Texten fastnade nån gång för längesen, kanske för att den är så himla vacker. 
Jag läste de flesta Gardell böckerna under gymnasietiden, fast nu tror jag inte att jag läst något med honom på flera år. Sången dök i alla fall upp för några veckor sen, när jag låg i bastun helt slutkörd efter ett hårt träningspass på gymmet. Kanske för att den matchar den känslan som man uppnår efter en sån fysisk kick.
De hela brukar avslutas med att badvakten kommer in och ropar att det är stängningsdags...

Jag hittade tyvärr inte låten på nätet men texten finns här:

Vad jag sökte vad jag fann 
vad jag förlorade, vad jag vann 
vad jag drömde om att våga en dag 
en hunger, en kraft 
det mod jag aldrig haft 
å ett ögonblick då jag inte är svag 
jag fruktar mitt i morgon 
å ångrar mitt igår 
medan elden bränner 
å havet slår 
jag ritade i sanden 
men vågorna kom 
sköljde in över stranden 
den jag sökte , den jag fann 
förlorade å vann 
Var jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar