lördag 10 mars 2012

Den Svenska Björnstammen - Sveriges bästa liveband! 047 - Sveriges bästa förband!

Den Svenska Björnstammens liveframträdande på Trädgårn igår var den bästa spelningen jag sett med ett svenskt band på flera år. Jag vet inte hur jag ska förklara med ord hur bra det var. Men om jag skulle försöka skulle jag nog beskriva de så här....

Tänk dig Bob Hund i mitten av 90-talet, precis när de släppt sin första fullängdare och spelade på varenda festival i hela Sverige. Sångaren Thomas Öberg var ung, fylld av lust i blicken och var inte stilla en sekund på scenen.
Tänk dig därefter Slagsmålsklubben på en av sina ösigaste spelningar på Arvikafestivalen. Bandet och publiken hoppar oavbrutet tillsammans låt efter låt.
Plocka nu ut de bästa från dessa två fantastiska liveband och du får Den Svenksa Björnstammen! Jag skulle vilja likna medlemmarna i Björnstammen vid sex stycken nykläckta Thomas Öberg som röjer oavbrutet på scenen fyllda med glädje i blicken.

Men låt oss ta kvällen från början...
Efter att jag tillslut kom över en biljett till spelningen fick jag reda på att förbandet 047 skulle börja spela redan kl 20.30. Jag är van vid att klubbspelningarna i allmänhet brukar börja tidigast kl 23.00, vilket passar mig bra då jag kan ha fredagsmys med barnen hemma och lägga dem i säng, innan jag själv åker in till stan och lyssnar på bra musik. Men den här kvällen fick jag åka ifrån familjen Sjöholm mitt under bästa TV-soff-myset.
Men vad gör man inte för att få höra lite bra musik.....

047

Förbandet började på utsatt tid. 047, som är ett av mina favoritband, levererade sina poplåtar till en halventusiastisk publik. Det var tidigt på kvällen och det var fortfarande långt ifrån fullt i lokalen. Jag har sett 047 på flera klubbar i Göteborg, de brukar aldrig ha några problem att få igång publiken. Men frågan är om inte Trädgårn kanske var lite för stort, och det märktes att publiken i första hand var där för att titta på den skivaktuella Björnstammen. Men jag njöt i alla fall av varenda ton gruppen spelade. Och för er i publiken som inte förstod det så gästades bandet av Göteborgs största pop-elit då både Lovisa Negga, Lisa pedersen och Tomas Halberstad kom upp och sjöng varsin låt. Tomas Hallberstads låt "Let you go" är fortfarande en av mina favoritlåtar från popåret 2012. Självklart avslutade popduon 047 med sin cover på dansbadet Black Jacks låt "Inget stoppar oss nu(Inatt Inatt)".



En kvart innan Den Svenska Björnstammen skulle upp på scenen strömmade det till ordentlig med folk på Trädgårn. När bandet äntrade scenen var Trädgårn fullsatt. Allsången började samtidigt med första textraden i inledningslåten "Mörkt kallt ljus" och fortsatte sedan hela kvällen. Bandet tittade överlyckligt och samtidigt förvånat på varandra över att så många i Göteborg kunde texten på låtarna från deras debutskiva som släpptes för ett par veckor sen. Björnstammens framgångar har verkligen gått spikrakt uppåt!
Kvällen var helt magisk! Det fullkomligt bubblade om bandet när de sex medlemmarna hoppade runt, sjöng och spelade sina låtar och publiken hoppade och dansade med helt överlyckliga. Bäst var allt! Showen, musiken, känslan... ja allt! Kanske att de skakade lite extra i golvet när bandet körde "Trumma trumma" och "Whos that girl". Vill även göra tummen upp för den instrumentella låten med grymmaste electro-dans-soundet, även den fick golvet att vibrera.
Allra, allra bäst var ändå de sex Björnstams medlemmarnas blickar sekunderna innan de körde sista låten. Lyckliga som barn på julafton, som precis ska få öppna sina julklappar, med leende upp till örsnibbarna. Alla visste de att om tre sekunder kommer hela publiken att explodera när vi kör igång med introt till "Vart jag mig i världen vänder". Och de gjorde vi.... bokstavligen. Självklart blev de en låt till som extranummer innan de lämnade scenen. Överlyckliga tackade de publiken med orden: Hoppas vi ses snart...



Kvällen var helt fantastisk!

Ska jag klaga över något så är de hur illa Trädgårdföreningen tar hand om sina gäster. T-shirt- och skiv-försäljningen hade precis börjat då vakterna kom och slängde ut alla besökare. Garderoben som ligger i den minimala källaren blev snabb överfull, det var mycket trängre där en vad det var längst framme vid scenen när bandet spelade. Det var mer eller mindre panik i den trånga källaren.
Som grädde på moset så blev samtliga besökare utskällda av vakterna på vägen ner i källaren eftersom ingen förstod hur deras kösystem fungerade. Frågan är om de visste hur de fungerade själva. 
Nej, Trädgårdsföreningen skulle verkligen behöva tänka över sin garderob, om inte annat så med tanke på säkerheten....

Ett stort tack vill jag till sist ge den helt främmande tjejen som gav mig 2 kr!
Eftersom jag bara hade 23 kr och det kostade 25 kr i garderoben och de inte tog kort. Killen i garderoben hade annars den geniala idén att jag kunde gå upp i baren och ta ut 2 kr med mitt visakort. Ärligt talat..... de är 2012!!!!!

Serviceanda och Trädgårdföreningens personal går inte hand i hand..... men de har trevliga telefonister!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar