fredag 16 mars 2012

Bondage Fairies - En fin avslutning på en fantastisk musik vecka.

Egentligen har inte den här veckan varit så kul. Min dotter har haft vattenkoppor och jag har varit hemma med henne hela veckan, samtidigt som jag själv har varit vrålförkyld. Jag har bara varit utanför dörren för att hämta posten en gång per dag. Ändå känner jag mig ganska glad och tillfreds. Jag tror främst att det beror på att jag fått ta del av så mycket bra musik den här veckan.

Det började redan i lördags med att jag fick se 047 och Den Svenska Björnstammen live på Trädgårn i Göteborg. Den bästa svenska konserten jag sett på flera år. Sedan har veckan bara förföljt mig med bra musikreleaser. Slagsmålsklubbens singelsläpp var naturligtvis mycket väntat, men det känns nästan lite tomt nu efteråt.

Skivbolaget Fashion Police bjuder ofta på bra releaser.

Därför blev jag riktigt glad i går när skivbolaget Fashion Police hörde av sig till mig på facebook och undrade om jag hade fått  Bondage Fairies nya skiva mailad till mig...
Ja just de ja.... Den hade jag ju glömt av! Det är en förmån som man har som musikbloggare att man får mycket bra musik mailad till sig. I går fick jag förövrigt äran att förhandslyssna på en kommande remix av Planet R's låt "Kärleken (det var då)"! Jag kände mig lite dum eftersom jag inte ens hade lyssnat på Bondage Fairies skiva. Här FÅR man en ny skiva och så lyssnar man inte ens på den. Jag satte på den direkt och föll pladask för de jag hörde....

Efter att ha lyssnat mycket på 047 och Slagsmålsklubben den här veckan kändes det som en naturlig övergång till just den här skivan.  Alla tre banden doftar Bit-pop. Även om det är ett uttryck som många band inte vill förknippas med längre. Jag pratade med Sebastian i 047 om det i helgen, efter deras spelning på Trädgårn. Vi konstaterade att det finns så många dåliga dataspels freaks, som försöker göra sin egna Bit-Pop utan att ens kunna spela något instrument. Resultatet blir sällan bra.... Jag tror det är därför som 047 gör mer rena poplåtar nu för tiden. Och jag tror det är därför som Bondage Fairies blandar in skön, klassisk 90-tals indie i sin dataspels slingor.


När jag lyssnar på deras självbetitlade album "Bondage Fairies" tänker tillbaka på 90-talet. Exakt så här brukade de låta på andra sidan väggen i replokalen när kultbandet  Robot repade vägg i vägg med oss på Lyckholmsbryggeri. Det var dataspels slingor och trummaskiner blandat med rena gitarr indieslingor. Bondage Fairies låter ungefär på samma sätt. Jag kan inte bestämma mig för vilken låt jag gillar mest. Singeln "1-0" är skön. Men spontant gillar jag "Shocked but not surprised" mer. Fast skivan är fylld av sköna indielåtar som medlemmarna Elvis Creep, Deus Deceptor, Bee Bee Prime och Drummer Boy har knåpat ihop. "Aachen Von Essen"  är också en skön låt i bästa bit-pop anda!

Jag tror att tomheten efter Slagsmålsklubbens singelrelease berodde på att den inte var så bra som jag hoppats på. Men det gör ingenting..... för nu har jag hittat en skiva som är mycket, mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar