lördag 15 oktober 2011

Baltimora "Living in the background"

Sommaren 1985 åkte jag, syrran och mina föräldrar på husvagnssemester genom Sverige. På vägen hem hade vi planerat ett stopp i Borås för ett besök i den fantastiskt stora ELLOS-butiken. För mig var det den största happeningen på hela resan. Jag bläddrade flitigt i ELLOS-katalogen året om och drömde om vilka leksaker ja ville ha i den. Inför resan hade jag planerat vilka inköp jag skulle göra. Radiostyrda robotar och andra tekniska prylar som jag sett i katalogen stod högt på listan. Jag satt i baksätet och drömde hela resan om hur jag skulle komma ut ur butiken med någon av dessa tekniska prylar i en plaståse med ELLOS loggan tryckt på utsidan.
Den stora dagen kom. Jag knödde runt i butiken med min familj och massa gamla tanter. Flera timmar senare stegade jag ut ur affären stolt bärande på............... Baltimoras LP "Living in the background".



Jag ångrade aldrig de inköpet, även om jag från början hade planerat att köpa någonting helt annat. Jag gick på mellanstadiet och Baltimora var stor i min klass. Jag hade lånat ut ett kassettband till en klasskompis som hade spelat in "Tarzan Boy" och Woody Boogie" i hop med lite andra sköna låtar till mig. Låtarna var två givna danslåtar på alla klassfester ( ihop med italo-disco gruppen Scotch två hits "Disco Band" och "Delirio Mind"). Men att jag själv hade Baltiomra på LP kändes stort!
Jag upptäckte snart att de fanns fler bra låtar på den blott 6-spåriga LP-skivan. Titelspåret "Living in the background" blev snabbt en favorit. Likaså "Chinese Restaurant" och "Running for your love". För att inte tala om den vackra bortglömda balladen "Pull the wires".


Baltimora kändes unikt men självkart på samma gång. En kombination av italo-disco och 80-tals pop med sköna elgitarr pålägg. Deras signum var oktavbas och hockeykörer som fick vem som helst att dansa med. Ja jag skrev deras. Jag har alltid trott att Baltimora var en soloartist! Inte så konstigt eftersom alla skivomslag var prydda med bilder på enbart sångaren Jimmy McShane. Men jag har fått bekräftat idag att bandet även bestod av Maurizio Bassi (keyboard, sång),  Giorgio Cocilovo (lead gitarr), Claudio Bazzari (rhythm gitarr), Pier Michelatti (bas) och Gabriele Melotti (trummor).


Min favorit var nog i alla fall "Woodiy Boogie".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar