onsdag 19 oktober 2011

Keep on boppin´.

En av min storasysters första LP skivor var The Boppers platta "Keep on boppin´"Hon fick den i julklapp nångång mellan 79-80. Det var nog en av mina första möten med rockmusiken. Jag, syrran och grannens pojk hade ett band hemma i vardagsrummet. Jag var oftst gitarrist! Bakom min gröna plastspade tog jag mina första fejk ackord! Vi körde Boppers-skivan om och om igen medan vi glatt spelade på våra låtsas instrument. "Mr Bassman" var en av favoriterna! Grannpojken spelade trummor på kuddar med briotågräls och syrran sjöng i sitt hopprep. Det var riktig rock i en småbarnsfamilj i början på 80-talet...


Skivan gjorde själ för sitt namn. Det var ett fasligt boppande på gossarna i The Boppers i varenda låt. När jag och min syster i tonåren plockade fram skivan tyckte vi att det var mycket roligare att köra den på 45 varv!

Men låt oss ta en titt på olika Bop-låtar i den svenska pophistorien:

En klassiker är ju förtsås ASTA KASK låt "Fram och bak" (låten finns varken på Spotify eller Youtube) som inleds med ett skönt boppande. Den finns med på skivan "Aldrig en LP" från 1986
En annan given låt är Gyllene tiders "Min tjej och jag" där Micke Syd faktiskt står för leadsången!
Även på 90-talet fanns det Bop-låtar! Popsångaren Martin sjöng "(Du är så) Yeah yeah, Wow Wow" svajigt och otight i melodifestivalen 1999, vilket ledde till en andra plasering i uttagningen.



Fast jag skulle vilja påstå att Hep Stars gjorde de här före och bättre än alla andra. Lyssna bara på "Kana Kapila" från 1965! Även Jerry Williams låt "Little Lapin Lupe Lu"  från plattan "Sweet Little Rock'n'Roller"  som släpptes 1974 svänger skönt (speciellt introt).


Fler Bop-Låtar:
Dag Vag "Du får aldrig nog"
Magnum Bonum "Skateboard"
Noice "Bang en Boomerang"
Flamingo Kvintetten "Stupid Cupid"
Docenterna "Chicke-e-chack" (inte så mycket boppande men ett fasligt Chicke-e-ckackande)


Who put the bop In the bop shoo bop shoo bop?
Who put the dip In the dip da dip da dip?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar