lördag 1 oktober 2011

Indochine - L'Aventurier


I dag rotar jag fram de gamla franska new wave bandet Indochines platta "L'Aventurier" från 1982.
Varför?
Jo för att den är så fantastiskt bra!

Indochines storhet på 80-talet har ibland jämförts med svenska Kents storhet i dag. De har dessutom flera likheter både i utseendet och soundet.
I Indochines låt "Leila" har de låtit en svensk flicka prata in ett meddelande (ca 2.05 in på låten):

"Jag, Magdalena, 
vill hälsa till min mamma och min pappa och min storebror, 
och till min mormor i Skåne och hela släkten och alla kompisarna."

Kent gjorde något liknande med sin låt "FF" när de lät en fransyska  prata in (ca 2.55 in på låten):

"Jai perdu mes repères
Je nage en eau trouble
Emmène-moi aussi loin que possible
Les paysages défilent et la brume se dissipe
Grâce à toi à nouveau je respire"


(övers: Jag har förlorat mina orienteringspunkter
Jag simmar i grumligt vatten
Ta mig med så långt bort som möjligt
Landskapen glider förbi och dimman skingrar sig
Tack vare dig andas jag på nytt) 

Titellåten "L'Aventurier" är ungefär lika känd i frankrike som Gyllene Tiders "Sommartider" är i Sverige. Den har gjorts i flera intressanta live versioner:

L'Aventurier - Alice & June tour
L'Aventurier - Putain de stade
L'Aventurier - Live Hanoi
L'Aventurier - Live Version 2003
L'Aventurier - Live Version - 1997
L'Aventurier - Live 1994
L'Aventurier - Live 1986

Mitt gamla band Waterbug turnerade flitigt i slutet på 90-talet och vi körde ofta en cover på "L'Aventurier" som extranummer. Den gick alltid hem på alla klubbar vart vi än spelade.

Jag skulle kunna gå igenom skivan låt för låt, för alla låtarna är så fantastiskt bra. Men jag tycker istället att du ska lyssna på alla låtarna själv till en kopp kaffe denna ljuva lördagmorgon.

1. L'Aventurier - 3.53
2. L'Opportuniste - 2.26
3. Leila - 3.56
4. Docteur Love - 2.32
5. Indochine (Les 7 Jours De Pékin) - 2.24
6. Dizzidence Politik - 4.21
7. Françoise (Qu'est-ce qui t'as pris?) - 2.36

Ha en bra dag!

3 kommentarer:

  1. Tack som fan, jag har länge tänkt på just den där låten med den skånska flickan men inte tagit tag i det. Igår så skrev en Twitterpolare att han lyssnade på Indochine och jag frågade honom, men han hade ingen aning så jag frågade Google och hittade din blogg med svaret på en fråga jag ruvat på i många år utan att gå ut i garaget och rota bland kassettbanden :D

    SvaraRadera
  2. Tjaba :)
    L'Aventurier och Le Péril Jaune spelas fortfarande flitigt här hemma....Grymt bra plattor...som aldrig blir dåliga.

    Tommy, Stockholm

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa att ni i Waterbug lirade l'aventurier som extranummer! Är bekant med Pelle Hedlund sen ett antal år tillbaka och vi pratar alltid musik (och fotboll) när vi ses och han vet att jag är ett massivt Indochine-fan. Måste pumpa honom på info om det här extranumret :)

    För övrigt är Indochine lika relevanta fortfarande och ska släppa nytt under året vad jag förstått. Dessutom ett briljant liveband, Stade de France 2014 var en enorm upplevelse!

    SvaraRadera