lördag 29 oktober 2011

Nine Inch Nails - Pretty Hate Machine.


Sommaren 1999 hade jag under ett par veckor ett kort förhållande med en tjej. Eller rättare sagt vi umgicks på ett sätt som skulle kunna tolkas som ett förhållande. Jag har inte så starka minnen från den där sommaren, bortsett från ett ögonblick som etsat sig fast i mitt minne väldigt starkt.

Vi befinner oss mitt i Slottskogspakren en varm sommardag och jag ligger med mitt huvud i hennes knä. Plötsligt trycker hon in sina freestyle lurar i mina öron och säger:- Du måste lyssna på den här låten.
Det var första gången som jag hörde "Something I can never have" med Nine Inch Nails.
Jag tyckte att låten sammanfattade den där sommaren väldigt bra. Några veckor senare gjorde vi slut, eller rättare sagt vi bestämde oss för att inte umgås på de där sättet något mer. Ytterligare några veckor senare gick jag och köpte skivan "Pretty Hate Machine" med Nine Inch Nails där denna fantastiska låt fanns med.



Nine Inch Nails är egentligen ett elekroniskt rock-musik projekt som styrs av amerikanen Trent Eznor. "Pretty Hate Machine" var gruppens första skiva som släpptes 1989. Den vemodiga och svarta ballade "Something I can never have" är helt magisk. Men skivan är fylld av helt fantastiska elektroniska mästerverk!
Första spåret "Head like a hole" är ett bra smakprov på en av alla tunga Industri/rock/Synth-låtar som skivan innehåller. Flera band har gjort intressanta covers på denna låt, mest känd är nog kult bandet DEVOS version som du kan lyssna på här.
Även "Terrible lie" "Down in it" och "Sanctified" är helt magiska låtar där Trent Eznor fullständigt  bombaderar oss med sköna elektroniska beats, samtidigt som han messar fram sina djupa texter.
Fast när vi kommer till skivans sjätte spår "Kinda I want to" lyckas han överträffa sig själv. I mina öron är låten perfekt. Känslan, ljudbilden och arrangemanget. Det jag är mest imponerad av är de fantastiska stereo soundet i låten som du hör allra bäst om du lyssnar i ett par bra hörlurar (låten inspirerade även mig till att leka med stereo ljudet i min egen låt "Normal").
Jag vill även nämna låtarna "Sin", "Thats what I get" och "The only time" som väldigt starka låtar på skivan. Man skulle kunna säga att Nine Inch Nails debutskiva "Pretty Hate Machine" är som en best off skiva ( i alla fall så säger jag det).

Annars är Nine Inch Nail mest omtalade för sin låt "Hurt" som Johnny Cash gjorde en cover på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar