lördag 17 december 2011

Årets Julskiva: Franska Trion - Våra mest älskade julsånger.

Excuse moi!

Jag älskar när musik är både seriös och rolig på samma gång. Eller jag kanske borde använda uttrycket genialisk och helt galen på samma gång. När jag kan lyssna på en låt och skratta så tårarna rinner åt musikernas tokiga infall, samtidigt som jag kan tänka Fy fan vilka bra musiker!


Ett bra exempel är jazz pianisten Uri Caine. Första gången som jag lyssnade på hans skiva "Mahler: Primal light" (en skiva där han enbart tolkar verk av Gustav Mahler) speciellt under låten "Kindertotenlieder: Oft denk' Ich sie sind nur ausgegangen" fick jag ett sånt där riktigt skrattanfall. Ett skrattanfall som berodde på precis just nämnda orsak. En kombination av genialiskt och helt galet på samma gång.


I dag upplevde jag precis samma känsla när jag lyssnade på den svenska jazz gruppen Franska Trion's nysläppta julskiva "Våra mest älskade julsånger". Vid första lyssningen skrattade jag så jag nästan inte fick luft. Men ganska snabbt insåg jag att de här är riktigt, riktigt bra!
Bara idén att spela samma låt två gånger irad i olika tolkningar. Först "Nu är det jul igen" snabbt följd av "Nu är det jul igen igen". Lyssna på dessa två spår och kom inte sen och säg något annat än att detta är ett mästerverk!!!
En av anledningarna till att jag hyllar denna platta är de grymt duktiga musikerna. Fast framför allt är de sångarens fantastiska stämma som gör att jag älskar den här julskivan.

De här är en modern klassiker!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar