lördag 31 december 2011

Musikåret 2011 - En sumering.

Jag är ingen musik kritiker - Men här kommer min lista från 2011...

Årets låt:
047 feat Tomas Halerstad "Let you go"
Trots att min dotter tvingade mig att spela den här låten i bilen varje dag i somras har jag fortfarande inte tröttnat på den.

Årets svenska låt:
Lilla Sällskapet "Genova"
Släpptes på nyårsafton förra året. Svensk synth som doftar 80-tal.

Årets popgrupp:
Rebecca & Fiona "I love you, man"
Rebecca & Fiona är bäst!

Årets rockgrupp:
Invasionen "Saker som jag sagt till natten"
Rock i sann Joy Division anda.

Årets soloartist:
Lovisa Negga "Kär"
Sorrry Veronica Maggio....

Årets synth:
047 "Elva"
Uppföljaren som var efterlängtad... Och de bästa var att den uppfyllde alla förväntningar.

Årets punk:
Varsel "I färg-o-rama"
Egentligen är Syster Ingrid årets punk... Men eftersom skivan inte kommer att släppas förrän 2012 så får det bli Varsel istället. Deras EP "I färg-o-rama" innehåller fyra låtar.... fyra låtar på fyra minuter.

Årets sing songwriter:
First Aid Kit "The Lions roar"
Så vackert!

Årets osignade nykomling:
Rickard och Juvelerna
Det känns fel att kalla sångaren Rickard Nilsson för en nykomling. Han har spelat bra popmusik sen början av 90-talet. Men gruppen Rickard och Juvelerna såg sitt ljus 2011.

Rickard och Juvelerna by joll

Årets musikvideo:
Page "Alla som väntar"
Det gjordes många bra och finurliga musikvideos 2011. Den här är egentligen ganska så stillsam men sååå vacker.


Årets Remix:
Rebecca & Fionas remix på "Krafter" med Petter, Adolphson & Falk.
Egentigen är detta en remix på Adolphson & Falks låt "Krafter vi aldrig känner" från 1982. Petter är egentigen bara med och stönar två gånger i låten...

Årets danslåt:
Avicii "Levels"
Tim berg kallade han sig förra året när han släppte sin hit "Bromance". I år kallar han sig för Avicii och passar på att sampla Etta James gamla klassiker "Somethings got a hold on me" i sin senaste dansrökare "Levels".

Årets knäppaste låt:
Mange Makers "Fest hos mange"
Fyra unga killar från Nacka spelade in en låt på en förfest (innan de gick på fest hos Mange). De spelade in en video på skoj och la upp på Youtube för sina kompisar. Efter en vecka hade 1 miljon sett klippet och idag har nästan 6 miljoner sett de!!! Killarna har dessutom skrivit kontrakt med Universal Music....


Årets TV program:
På spåret. Inte bara för att vi fick åka tåg på tok för fort genom landet. Utan framförallt för att popgruppen Augustifamiljen har bjudit på sköna låt tolkningar tillsammans med bl a: First Aid KitUno SvenningssonAdiam Dymott, Olle Ljungström, Freddie Wadling, Anna Maria Espinosa, Salem al Fakir, Tove Styrke , Moto Boy, Meja Kullersten, Idiot wind och The Tallest Man On Earth.


Årets liveklipp från youtue:
First Aid Kit "Ghost Town"
Vacker spontan allsång på en konsert i New York.


Årets dansk:
Medina "For alltid"

Årets utländska synth album:
Ford & Lopatin "Channel Pressure"
Jag har fortfarande inte träffat någon annan (förutom jag själv) som tycker att det här är bra... Och jag tycker att det är helt fantastiskt bra!

Årets utländska rock album:
The Vaccines "What did you expect from The Vacciens"

Årets klubb:
Klubb Populär
Som vanligt!!! I år kunde vi bland annat njuta av fantastiska artister som Page, 047, Lisa Pedersen, Lovisa Negga, Light Parade, My Darling YOU!. Dessutom kan man alltid räkna med MINST en Peter Sjöholm låt på dansgolvet varje kväll!

Årets live framträdande:
Jag har inte sett så mycket liveband i år.... Men det har funnit ett tema bland de bästa konserterna jag har sett i år: Återföreningar och comebacker.

Page på Klubb Popuär, Henriksberg (11 februari)

Adolphson & Falk på Musikenshus (19 februari)

047 på Klub Populär, Henrikserg (10 juni)

Howard Jones på Liseberg (1 september)


Året i övrigt:

Det har blivit mycket musik för mig i år.... fast inte som artist.
2011 var året då jag ökade mina timmar kraftigt som musiklärare. Jag har haft flera högstadieklasser i musik, vilket har varit mycket roligt. Jag tror däremot att min familj tyckte att det var skönt när luciatåget var över.....

2011 var året då jag fick mitt alldeles egna piano. En gammal dröm gick i uppfyllelse! Detta har resulterat i några introtävlingar som har varit mycket uppskattade bland mina vänner.

Syster Ingrid har inte gjort ett enda live framträdande i år, men vi har precis avslutat inspelningarna av våran debutskiva. Mixning och mastring återstår, vi ser fram emot en release 2012!

Peter Sjöholm hade bara ett live framträdande i år. På en privatfest utomhus direkt på gräsmattan! Jag fick ingen direkt feeling, ljudet var ganska kasst men publiken tyckte det var helt OK.


För en kväll blev jag sångare i de special ihopsatta coverbandet Boman and the pretty boys. Coversångare är inte min grej men det var kul att ha prövat på de.

Boman and the pretty boys

2011 var året då fler kallade mig för bloggaren Peter Sjöholm än artisten Peter Sjöholm. Jag föredrar att bli kallad för artsit. Så jag får väl jobba på den biten 2012...

Antalet bloggläsare fortsätter att öka kraftigt.


Andra låtar som jag minns från 2011:

Lovisa Negga "Vattenbjörn"
Familjen "Vems lilla hjärta flyger"
Panda Da Panda "Speciell"
Albin Gromer "För det är du"
Lena Philipsson "Idiot"
Marcus Price & Carli "Bubbelgum"
Ansiktet "X"
Jonathan Johansson "Blommorna"
Det vackra livet "Viljan"
Invasionen "Arvegods"
Söderut "Kärlekspsykopat"
Orup feat Le Kid "Huddinge"
Emil Jensen & Familjen "Nyår"
Veronica Maggio "Välkommen in"
Den Svenska Björnstammen "Vart jag mig i världen vänder"
Newkid "Jag gråter bara i regnet"
Bob Hund "Popsång (mot min vilja)"
Maskinen "Krossa alla fönster"
Laleh "Ängeln i rummet"
Medina "Eje hele verden"
Medina "Vend om"
Casiokids "Det Haster"

Rebecca & Fiona "Jane Doe"
047 feat Gustaf Spetz "Keep it to yourself"
047 feat Lisa Pedersen "Everything's fine"
Emmon "Distance"
MRTN feat Lovisa Negga "Slow"
Adrian Lux "Alive"
Caotico "Back of my head"
Loreen "My heart is refusing me"
Swedish House Mafia "Save the world"
Erik Hassle "Sometimes when it rains"
Danny "Tonight"
Lo-Fi-Fnk "Boom"
Serenades "Come home"
Lissi Dancfloor Disaster "Glowing Hearts"
Firefox AK "Meet me there"
Deportees "Islands & Shores"
Light Parade "Get Lost"
Maybe Canada "Too young to die"
First Aid Kit "The Lions roar"
Anna Thernheim feat Dave Ferguson
"The Longer the waiting (the sweeter the kiss)"
Ane Brun "Do you remember"
Fleet Foxes "Battery Kinzie"
Bon Iver "Calgary"
Ringo Deathstarr "So High"
The Vaccines "Wetsuit"
The View "Grace"
Radiohead "Lotus Flower"
Destroyer "Savage night at the opera"
Gupsy & The Cat "Jona Vak"
Ford & Lopatin "Joey Rogers"
M 83 "Midnight City"
The Sound of Arrows "Into the clouds"


GOTT NYTT ÅR!

1 kommentar:

  1. oj oj oj vilka fina utmärkelser man fått här då!
    man får tacka!!

    och vilket jobb du lagt ner på allt! Du är grym Pettan!
    God fortsättning!
    Kram från Pricky med fruga o bandkamrat!!

    SvaraRadera