söndag 11 december 2011

Mikael Wiehe - Lite eftersnack.

Jag och min kompis Gazz försökte som bekant att gissa vilka Wiehe låtar artisterna skulle framföra under lördagens program av Så Mycket Bättre (läs här).


Vi hade, inte helt otippat, fel på samtliga artister och låtar...
Fast jag kände mig ändå rätt nöjd med våran tipsrad. För även om vi tippade fel låt till fel artist, så hade vi i alla fall med fyra av låtarna som framfördes i programet på våran lista "Flickan och kråkan", "Mitt hjärtas fågel", "Vem kan man lita på" och "Titanic". Visserligen hade vi tippat dem på helt fel artister men ändå.

Jag måste säga att Wiehe-programmet var nog ett av de starkaste någonsin. Framför allt låtmässigt. Lena Philipsons tolkning av "Vem kan man lita på" har ju blivit en klassiker på bara en dag. Jason´s (Timbuktu) version av "Flickan och kråkan" var också helt magisk. Kul att han för en gång skull körde en låt rakt av utan massa pålagd rap.
Fast jag måste säga att jag gillade Laleh´s låt allra mest. Hon gjorde en riktigt skön tolkning av "Fred". Lite synthig i soundet. Ska jag vara ärlig så har jag alltid trott att det var Imperiet som skrivit den låten från början (lyssna på deras version här).

De tre andra artisterna gjorde också helt OK tolkningar av Wiehe:
E-Type "Titanic"
Eva Dahlgren "Mitt hjärtas fågel"
Tomas Ledin "Den jag kunde va"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar