lördag 3 december 2011

Empire Records.


När jag bodde i min första lägenheten på Hasselbacken i mitten av 90-talet ( en etta på 27 kvadrat) unnade jag mig den stora lyxen att ha Filmnet. TV kanalen som visade filmer dygnet runt nonstop. De visade ofta samma filmer flera gånger under en period och bytte sedan till nyare filmer. Det var på den här kanalen som jag hittade en av mina gamla favorit filmer Empire Records.
En amerikansk komedi från 1995 som handlar om ett gäng galna ungdomar som driver en skivaffär. Det var kanske egentligen inget speciellt med filmen, men den gjorde mig glad. Fast musiken i filmen är mycket bra! Jag blev därför väldigt glad när jag hittade soundtracket till filmen i en skivaffär (du kan lyssna på den här). Samtidigt blev jag lite besviken när jag insåg att det bara var en bråkdel av all filmmusik som var med på skivan. Men under åren har jag lyckats hitta flera av låtarna från filmen på olika sätt.

Här följer lite klipp med sköna scener från filmen sammankopplat med den underbara filmmusiken.


Queen Sarah Saturday "Seems"


Flying Lizards "Money"


Buggles "Video killed the radiostar"


AC/DC "If you want blood"

Min favorit scen i filmen!
Mark får hallucinationer när han tittar på TV och äter hasch kaka.

Daniel Johnston "Rock'N'Roll/EGA"

Jag vill avsluta med låten "Free" med gruppen Martinis från soundtracket.
Heeeeeeeeeeeeelt fantastisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar