lördag 11 februari 2012

Melodifestivalen är en tävling och inget jävla barnprogram.


Jag ska vara uppriktigt ärlig! Jag tittar på Melodifestivalen i den mån jag är hemma och har tid. Eftersom jag älskar musik skulle det ju kännas konstigt om jag inte gjorde de. Men jag ska också vara ärlig och erkänna att det är långt ifrån alla låtarna som håller någon klass i tävlingen. Ett handplock låtar varje år är bra tävlingsbidra. De andra ca 70% är ren smörja, ihop satt för att barnen, farmor och farfar ska titta på TV programmet.

När jag var ung så var Melodifestivalen en tävling som avgjordes under en kväll. En riktigt spännande tävling som alla i familjen tittade på. 10 bra bidrag hade valts ut att tävla mot varandra. Vi TV-tittare kunde inte ringa och rösta, utan den biten sköttes av en seriöst ihop satt jury. Så satt vi alla hemma i våra TV soffor  och tittade på när den bästa låten röstades fram. Att man skulle sprida ut den här tävlingen under sex kvällar och att låta artister från barnkanalen vara med och tävla skulle vi aldrig drömma om.

I går såg jag Loreen framföra sin låt "My heart is refusing me" Gaygalan. Fan va bra hon var! Vilken fantastisk låt och vilken grym artist hon är. För att inte tala om hennes röst! Jag funderade på varför inte hon gick vidare i förra årets Melodifestival. Men så plötsligt mindes jag varför... Förra året gick Loreen till Andra Chansen (genom telefonröstning av svenska folket), där blev hon utslagen av Sara Vargas fasansfulla låt "Spring för livet". Detta hade aldrig hänt om det funnits en jury. Eller seriöst.... finns det  någon musik kunnig svensk som hade trott att Sara Varga hade haft någon chans att vinna Eurovision Song Contest?

Förra lördagen sov mina barn över hos farmor och farfar. Självklart hade de tittat på Melodifestivalen och självklart så hade min 8-åriga son ringt och röstat....... och självklart röstade han på Sean Banan! Det fanns väl en anledning till att just han gick till Andra Chansen. Alla barn röstade på honom och alla föräldrar låter sina barn rösta på de dom vill!

Visst är det fint med demokrati men det få ju finnas gränser. Eller varför låter vi inte Elitserien i ishockey avgöras med telefonröstning. Eller nästa riksdagsval kanske ska ske via telefonnätet. Alla våra barn får vara med och ringa hur många gånger de vill på sitt favoritparti. Så kan politikerna byta ut sina tråkiga loggor mot Kalle Anka och My Little Ponny.

Nej! Min önskan är att vi ska börja ta Melodifestivalen på allvar igen. Ta bort alla ploj bidrag och välj istället ut de bästa låtarna. Till och med en barnunge förstår att inte framtagningen av bidragen går till på ett seriöst sätt. Skaffa därefter in en riktig jury som kan rösta fram de bästa bidraget. Annars kommer de här sluta med att Häxan Surtant tävlar för Sverige i Eurovision Song Contest.

3 kommentarer:

  1. Det är förresten 4 deltävlingar plus andra chansen och en final sammanlagt 6 och inte 8

    SvaraRadera
  2. Jag kom just på de och nu är det ordnat. TACK

    SvaraRadera
  3. Tack Peter! Det var bättre förr, helt klart!

    På löpsedlarna dagen efter stod det allt som oftast: " Fel låt vann!"

    När sedan Eurovision Song Contest var någon månad senare hade man vant sig vid vårt svenska bidrag och satt och hejade på den.

    Minns att jag hatade "Stad i Ljus" och "En Dag" då de vann men tyckte de var riktigt bra på den internationella finalen.

    Det var bättre förr!

    SvaraRadera