torsdag 3 maj 2012

Dr Alban släpper nytt!

Jag kan inte tänka på eller prata om Dr Alban utan att vara en smula ironisk ( jag får lite samma känsla med Ace of Base). Många radiosketcher där folk drivit med honom sammankopplade med många egendomliga saker han gjort. Som t ex gruppen Friends in Need som han hade tillsammans med Björn BorgTomas Brolin och Mattias Frisk. Deras hit "Alla vi" har jag någon slags hat kärlek till....
Egentligen tycker jag inte att hans musik är särskilt bra. Fast samtidigt när jag lyssnar på gamla låtar som "It's my life", "Sing Hallelujah" ,"This time Im free" och "Look whos talking" känner jag ett stort välbehag inombords. Jag får svaga minnen av hur jag i min ungdom står, efter 12 slaget och något för full, på dansgolvet på Sjökanten i Stenungsund och hoppar upp och ner genomsvettig med rökmaskinsdoft i näsborrarna. Vi får inte heller glömma bort hans monsterhit "No Coke" som jag tyckte var helt fantastisk när jag gick på gymnasiet. Vilken basgång!
Jag äger ett exemplar av den Europeiska utgåvan av Dr Albans första skiva "Hello Africa". Där låten "Chinaman" blev borttagen då den ansågs rasistisk! Egentligen är det den gamla pop-producenten Denniz Pop som ligger bakom framgångarna till Dr Albans debutalbum. Denniz gjorde i princip allt (utom rappen)!


Nu är Doktorn på gång med nytt material! Den här gången är det Anders Nyman (tidigare medlem i Guru Josh Project) som ser till att soundet blir bra. I början av året släppte Dr Alban singeln "Freedom" och snart kommer uppföljaren "Loverboy". Medan vi väntar på att albumet ska släppas så kan vi lyssna på nyinspelningar av hans gamla hits "Hello Africa", "No Coke" och "It's my life".
De låter stabilt!

1 kommentar:

  1. Hm, ibland undrar jag över dina val av artister Peter.

    SvaraRadera