onsdag 10 augusti 2011

Com Truise.

?

När jag för en tid sedan hittade gruppen Ford & Lopatins debutplatta "Channel Pressure" jublade jag högt. En helt fantastisk skiva! Att man 2011 kan skapa en sån skön 80-tals produktion, med ett riktigt härligt digitalt synth sound och med massa sköna MIDI slingor inbakat. Jag trodde att detta var unikt. Och det var de väl egentligen.. 

Fast idag snubblade jag på ytterligare en platta släppt 2011 med exakt samma underbara 80-tals sound! Den här gången hette artisten Com Truise! Bara artist namnet är något av de bästa jag hört på flera år. Egentligen heter han Seth Haley och skivan han precis har släppt heter "Galactic Melt". Hela ljudbilden påminner till stor del om "Channel Pressure"
Jag tycker dock att "Galactic Melt" blir lite tjatig i längden. Skivan är helt instrumental och har egentligen ingen riktig bärande melodislinga i en enda låt. Låtarna är helt uppbyggda på MIDI loopade synthslingor och trummbeats. Fast när trummbeatsen är så fantastiskt sköna som här så spelar det ingen roll:

Com Truise "Cathode Girls"
Cathode Girls by Com Truise

Visste du förresten att Ford & Lopatis skiva "Channel Pressure" precis har släppts i en instrumental version! Lyssna här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar