fredag 5 augusti 2011

Trummor och synth.

Ända sedan jag bloggade om den unga 80-tals duon Ghost för ett par veckor sedan, har de slagit mig vilken genialisk idé det är att blanda instrumenten trummor och synth. Musiken blir tung och soundet blir inte lika monotont som med en trummaskin.

Jag kommer direkt att tänka på två nordiska band som utnyttjat detta. KPIST och AAVIKKO.

KPIST är ett svenskt band från Umeå som jag såg på Trästocksfestivalen i Skelefteå 1998. De hade då precis släppt sin debutskiva "Voltage Controlled". Soundet var tungt både live och på skiva. Första skivan finns tyvärr inte på Spotify men andra plattan "Enemies of sielence" från 2002 finns att lyssna på.



AAVIKKO är från Silinjärvi i Finland. Deras musik är till största delen instrumental. I går köpte jag deras skiva "Back from the future" från 2006 på Andralånggatans Skivhandel för 10 kr. Deras senaste skiva "Novo Atlantis" från 2009 är också en höjdare. Tunga trummor och ett synthigt sound!

2 kommentarer:

  1. Glöm inte heller tyska DAF. "Der Mussolini" är en pärla!

    http://www.youtube.com/watch?v=XwAJXV070OY&playnext=1&list=PL588D7E3296A19C6A

    SvaraRadera
  2. Vi får inte glömma The Twins och deras fantastiska låt "Face To Face". Videon är väl värd att se för klippningen och deras mjuka image med stickade tröjor.

    http://www.youtube.com/watch?v=bIMR6_Xkxrc

    SvaraRadera