söndag 21 augusti 2011

Radion spelar Burzum.

I bland kan det vara svårt att höra vad kända artister sjunger i sina låtar. De kanske sjunger fort eller lite otydligt och då blir de ofta så att man bildar sig en egen uppfattning om vad sångaren sjunger.

I går diskuterade jag norsk musik med en norrman på Stellans 40 års fest. Vi pratade om geniet Egil Olsens alla olika band.......... och så pratade vi om Burzum. De roligaste var när Norrmannen i slutet av diskussionen började sjunga "Radion spelar Burzum" på klockren svenska. Jag hajade till för jag hade sjungit exakt samma sak för snart tio år sen....

Så snurra min jord igen
Radion spelar Burzum
Stockholm ligger öde och världen håller andan
Vilken färg har själen


Jag förstod väl egentligen från början att texten inte gick så på popgruppen kents gamla hit "Pärlor". "Vår sång" ska de väl egentligen vara men jag tycker fortfarande att de låter som Jocke Berg sjunger "Burzum". Norrmannen hade också varit helt övertygad om detta, så snacket övergick till om låten hade något hemligt budskap.
Black metal-bandet Burzum är ju som bekant ett enmansprojekt med Varg Vikernes. Mannen som suttit i fängelse för kyrkbränning , Vållande till annans död och knivdråp. Skulle svenska popgruppen Kent kunna känna sympatier för detta? Det känns ju inte troligt............... men jag tycker fortfarande att de låter som han sjuger "Burzum"......

Tydligen finns de fler som har misstolkat den texten:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar