söndag 10 april 2011

Bumsen Muss Mann - Elden (och andra gamla rariteter på Myspace).

De flesta som lägger upp sin musik på Myspace är artister och grupper som vill att deras musik ska bli hörd över hela världen. De har en dröm om att bli upptäckta och att bli kändisar. Många har säkert en dröm om att kunna livnära sig på sin musik.
Sedan finns de en annan kategori. De som för längesen lagt sin musikdröm på hyllan men som passar på nu i efterhand att dela med sig av sin musik som aldrig slog på Myspace. Den musiken är inte på något sätt sämre än någon annan. Snarare tvärtom!
Jag tänker speciellt på de banden som kämpade på 80-talet. Man hade problem att hitta replokal. För att inte prata om hur svårt det var att hitta något bra ställe att spela in sin musik. Eller att få ett bra ljud på inspelningarna. Sedan slet man även med att skicka musiken på kassettband med posten för att sprida sin musik. Att man i framtiden skulle kunna trycka på en knapp på datorn så att hela världen kunde lyssna på den fanns inte äns i vår fantasi.

Jag tänker speciellt på fyra stycken band som jag under de senaste åren har haft kontakt med på Myspace. Låtarna spelade de in för över 20 år sen.


Bumsen Muss Mann

Låt oss börja med Göteborgs punkarna Bumsen Muss Mann. Första gången jag hörde dem var på Punksamlingsskivan "Gbg hardcore Punk 81-85". Jag tror jag köpte den sista året på gymnasiet. Jag tyckte deras musik var helskön. Korta 1 minuters låtar i riktig två-takt. Låten "Lärarjävel" är en klassiker! Låten har förövrigt mitt favorit gitarr solo. Kort och intensivt men med en jäkla känsla! Annars var deras låt "Lady Diana" en könspops doftande pärla som jag idag aldrig skulle spelat upp för mina barn....
Åren gick och när jag för ett par år sen började sjunga i Syster Ingrid fick jag kontakt med BMM´s sångare Senap på nätet. Vi lyssnade på varandras musik på Myspace och av en slump upptäckte jag att de hade en till Myspace-sida.

http://www.myspace.com/bmmelden

Sidan innehöll hela deras EP "Elden". Jag hade aldrig hört den tidigare och föll pladask för hela skivan. Jag lyssnade på skivan på Myspace flera gånger dagligen. Man hörde att de blivit äldre och ville göra något poppigare. Att de valt att skriva BMM på omslaget i stället för Bumsen Muss Mann var väl också ett tecken på att de ville vara mer seriösa....... Kanske ville de lämna "Lady Diana" bakom sig.
Jag hade inte lyssnat på skivan på Myspace på länge när jag beslöt mig för att skriva om den i min blogg. Döm om min förvåning när sidan var helt tom...... ingen av låtarna var kvar. Jag skrev och frågade Senap och han förklarade att de tagit bort låtarna men att sidan finns kvar. Men som plåster på såren fick jag alla låtarna mailade som MP3:or på min mail! BMM´s musik finns idag samlade på deras Facebook sida.


Skivan "Elden" släpptes på vinyl 1985 och innehöll 6 st låtar:
A-sidan: Elden, Meningen med livet, Under Press.
B-sidan: Gryning, En värld för folk, Krigarnas natt.

Här kan du lyssna på huvdspåret "Elden"


Fysisk Fostran

Nästa band som jag snubblade över på Myspace var gruppen Fysisk Fostran. Ett Stenungsunds band som höll på i början på 80-talet De "addade" mig på Myspace för ett par år sen, troligen eftersom en av de gamla medlemmarna är lite bekant med mig. Musiken är väldigt experimentell med mycket dist och rundgång. Men är man på rätt humör så är den här musiken helt fantastisk. Frågan är om inte de här gossarna var före sin tid.....


Gråbröderna

De tredje bandet bildades också i Stenungsund. Närmare bestämt i Kristinedalskyrkan (förövrigt samma kyrka som jag konfirmerades i) någongång i början på 80-talet. Gråbröderna kallade de sig. Helskön 80-tals pop! De låter så härligt när synthen är mixad lite för högt....
Mitt tips är att lyssna på hela låten "Svart". Visst den är nästan 10 minuter lång! Men lyssna några minuter så förstår du vad jag menar. Låten avbryts gång på gång och sångaren lägger in en kommentar eller så gör synhten ett alldeles för långt solo (fast de kan man inte göra....) och trummisen kommer av sig gång på gång. Jag har aldrig hört en sån härlig liveinspelning förr! Det krävs mod och prestige för att våga lägga upp något sånt på Myspace. Helt fantastiskt!


Art Domination

Sista bandet. En stenungsund synth duo vid namn Art Domination. Jag tror att vi gick på högstadiet samtidigt. Fast undra om inte de gick året över mig. Jag kände dem inte då men jag känner den ena idag. Detta bör ha varit sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Låtarna var med på en samlingskiva. Jag tror inte att varken skivbolaget eller Art Domination nådde några större framgångar. Men idag finns i alla fall deras musik bevarad på Myspace!
Det bör påpekas att Art Domination har skrivit på Myspace att de var influerade av: Portion Control, FRONT 242, Nitzer Ebb, à;GRUMH och Peter Sjöholm....
http://www.myspace.com/artdomination

1 kommentar:

  1. Kul :D
    Var själv med i Fysisk Fostran och engagerad i den lilla Stenungsundscenen i början av 80-talet. Gav ut samlingskassetter och arrangerade spelningar etc. Det mest kända stenungsundsbandet från den tiden, Zmutz, finns nog tyvärr inte på Myspace. Lite kul är att både Fysisk Fostran och Bumssen Muss Man hade riktigt bra trummisar som senare gick vidare till band som Mustasche (Dojjan i BMM) och Stillborn, Mary Beats Jane, Bombus (Peter i FF)

    /P

    SvaraRadera