tisdag 26 april 2011

Kidmans releasefest på Klaras (nästan exakt tre år sen).

Det var för ungefär 3 år sen som jag satt hemma i TV-soffan med min nyfödda dotter i famnen då telefonen ringde. Jag var helt säker på att det var någon mormor eller farmor som ville kolla att allt var bra med den lilla. Så jag blev lätt förvånad när jag hörde Petter, trummisen i Kidmans röst i telefonluren.
Han frågade om jag ville tolka en av deras låtar på deras releasefest som de skulle ha några veckor senare. De hade valt ut flera olika band och artister som de gillade och frågat om de kunde ställa upp (Jag tror att Bob Hund gjorde något liknande när de släppte sin första platta). Eftersom jag gillar Kidman och tyckte att idén var så fantastiskt kul så tackade jag naturligtvis ja.
Alla artister skulle tolka samma låt "Drown today". Jag fick låten mailad till mig, lyssnade på den och började genast fila på ett synthigt arrangemang samt fundera på hur jag skulle göra med sången. Jag beslöt mig nästan direkt för att göra en svensk översättning på låten - Drunkna idag.
Jag hade bara några veckor på mig att få färdigt låten och lära mig texten. Jag minns att jag la vissa synthslingor med min dotter liggandes över ena armen för att bli klar i tid.  Jag minns även att jag satt med freestylelurar på bussen varje dag och tränade på texten på väg till och från jobbet. Jag gillade egentligen låten men efter en vecka var jag riktigt trött på den.
.

Dagen kom då det var dags för Kidmans releasefest på Klaras. Den 24e april 2008. Jag var på plats tidigt men de dröjde inte länge förrän det var knökfullt med gäster på Klaras. Först upp på scenen var Eddie Wheeler som gjorde en fantastisk tolkning av låten enbart med sång och gitarr. Det var skönt att se att Eddie hade en fusklapp med texten på, för då behövde jag inte skämmas över att jag inte heller hade lärt mig hela texten. Sedan var det min tur.... Publiken gillade min tolkning av låten och det var kul att spela för en sån hängiven publik. Men det kändes mycket märkligt att gå upp på scene och spela en låt för att sedan gå ner igen. Jag hann liksom inte få den riktiga feelingen förrän det var över.
Kvällen var förövrigt en vädligt trevlig tillställning. Mycket trevlinga människor, bra DJ's och bra liveband. Kvällen avslutades med att Ebbot sjöng sin version av "Drown today". Jag missade tyvärr den eftersom jag hade så trevligt med alla gästerna..... Tyvärr så uppträdde inte Kidman själva.

Du kan lyssna på flera av tolkningarna här:

Peter Sjöholm

Eddie Wheeler


Shape


Bitter


The Nunnery


Den bästa versionen är ändå Originalet! Alltså Kidmans egna version med sångarens vackra Lloyd Cole/Iggy Pop-aktiga stämma....

Kidman

Hitta fler artister som Drown Today Myspace Music



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar