lördag 16 april 2011

Magnus Lidehäll - Idiot.

Magnus Lidehäll kanske är mer känd under sitt tidigare artist namn Filthy från hipp hopp duon Afasi & Filthy. Visst jag lyssnade en del på deras låtar fast det är först i senare musik projekt som jag fastnat för Magnus musik.
Tillsammans med sin musik kolléga  Afasi (eller Herbert Munkhammar som han egentligen heter), Frej Larsson från Slagsmålsklubben och Oskar Linnros startade de bandet Maskinen  på sitt egna skivbolag Pope Records. De släppte bland annat den omtalade singeln "Alla som inte dansar" en helt fantastiskt bra låt fast med en helt idiotisk text (alla som inte dansar är våldtextmän....). Jag försöker att se mellan fingrarna när det gäller texten eftersom låten är så förbannat bra. Jag brukar köra Instrumental Versionen i bilen ibland när barnen är med.
Magnus är mycket för idiotiska texter och ligger även bakom Lena Philipssons nya låt "Idiot". Även den låten är helt fantastiskt bra fast med en idiotisk text. Samtidigt är det väl texterna som gör att man minns dessa låtar....
Magnus nöjer sig inte med att skriva låtar till Lena Philipsson utan han har även bidragit med musik till både Kylie Minogue och Britney Spears!

Allt den här killen tar sig an blir svinbra.......
och jag är grymt nyfiken på vad han ska ta sig an här näst.....

Magnus dricker.

Låtar av Magnus Lidehäll:
Maskinen "Alla som inte dansar"
Kylie Minogue "Cupid Boy"
Britney Spears "How I Roll"
J-son "Sorry"
Lena Philipsson "Idiot"

2 kommentarer:

  1. jaså? jag som tycker att 'alla som inte dansar'-texten är genialisk. har du hört att den syftar på dessa killar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stureplansr%C3%A4tteg%C3%A5ngen som enligt vittnen "inte var sådana som dansade. de var för fina för det". tycker maskinen fick till en klockren twist på det, när de med denna svarta humor uppmanar folket på dansgolvet att släppa loss och dansa.
    och by the way, en annan låt magnus gjort är svennebanan åt promoe. också fet, med en "idiotisk" text, men där är ju ironin kanske mer uppenbar.

    SvaraRadera
  2. Det är ju just de "idiotiska" som gör hans texter så genialiska. Jag kan väl erkänna att jag kan sitta själv i bilen med stereon på högsta volym och sjunga med i "alla som inte dansar". För visst förstår jag poängen. Men när man är småbarnsfar och högstadielärare kanske de ändå känns lite så där.....

    SVENNE BANAN ja! Den hade jag ju missat att ta med. Ytterligare ett exempel på Magnus genialiska idioti!

    SvaraRadera