onsdag 25 januari 2012

Far & Son - Skippa knarket och håll er till färgramsorna!

Jag har alltid varit fascinerad av de olika band-konstellationerna kring den elektroniska musikgruppen Maskinen. Medlemmarna i gruppen är Frej Larsson (Slagsmålsklubben) och  Herbert "Afasi" Munkhammar (Afasi & Filthy). Tidigare var även Oskar Linnros (Snook) och Magnus "Filthy" Lidehäll (Afasi & Filthy) med i bandet. Vid sidan av Maskinen kan vi hitta flera andra band och artister som någon av dessa fyra just nämnda män har haft ett finger med i.


Ett vanligt signum för Maskin-kollektivet är att alltid vara lite på gränsen... Att provocera på ett sätt som kan väcka stora rubriker. Ett mycket smart sätt att marknadsföra sig på! När gruppen släppte låten "Alla dom som inte dansar är våldtäcktsmän" väckte den stor uppmärksamhet. Låten handlade egentligen om Stureplansrättegången men tolkades på många andra sätt. Videon till den senaste låten "Krossa alla fönster" har också väckt mycket rubriker eftersom de driver med kungafamiljen.
Jag har tyckt att gruppen har varit på gränsen till vad som är okej några gånger, fast jag tycker nog ändå aldrig att de har gått över den....


Maskinen levererade på P3 Guldgalan.

I dag släpptes skivan "The Sushi USB EP" med Far & Son, ett annat musikprojekt som Frej Larssons har tillsammans med Simon Gärdenfors (rappare och serietecknare). Gruppen gjorde sig rejält kända i höstas när de gjorde en stor kupp i direktsänd radio. Mitt under sitt framträdande i Musikhjälpen drog de igång med två låtar om knark, bland annat inledningslåten på skivan; "Excellent Extacy". Även detta skapade stora rubriker och vi kunde till och med höra om det på radionyheterna!
Jag funderar på om gossarna i Far & Son egentligen är så förtjusta i knark, eller om detta bara är ytterligare ett sätt att marknadsföra sig på. Jag tror stenhårt på de sista alternativet! Även i låten "Kokaina" som finns med på den nya EP'n passar duon på att dra massa fyndiga ordvitsar med knarket i fokus.
Personligen tycker jag att det är väldigt synd! För jag älskar Far & Sons elektroniska beats, och bortsett från de två nämnda låtarna tycker jag att de ofta har väldigt fyndiga och genomtänkta texter. Jag tror att Knarklåtarna i första hand kommer att fastna hos tonåringen som precis har fixa i ordning sin EPA-traktor. På sin playlist någonstans mellan Eddie Meduza Och Drängarna kommer han att trycka in Far & Son, medan han trycker gasen i botten och kör till Pressbyrån och köper en Red Bull. 




Jag tycker istället att vi ska fokusera på två andra helt underbara låtar från gruppens nya EP. Först och främst låten "Nyfiken Brun" och sedan "Bronsfeber". Så grymt fyndiga texter! Jag skulle lätt säga att de håller samma klass som Povel Ramel i sina bättre dagar! Komiskt nog var det just dessa två låtar som gruppen inledde sitt framträdande i Musikjälpen innan de spårade ur.....

Skippa knakret nästa gång grabbar så kan de bli riktigt bra!


Vi avslutar med en skön version av "Tjeckoslovakien"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar