onsdag 4 januari 2012

Rebecca & Fiona rippar Ståål Fågel!

När jag fyllde 18 år hade jag fest för mina kompisar. Det var en hel del gamla klasskompisar där och så var killarna från bandet med förstås. På den tiden spelade jag synth i ett hårdrocksband. Jag vet inte om killarana i bandet hade på känn att jag egentligen inte riktigt gillade hårdorock. För jag minns så väl när de överlämnade sin födelsedags present till mig. Det var en CD skiva inslagen i hushållspapper! När jag öppnade den så såg jag att det var punksamlingen "Ståkkålmsjävlar", en skiva som var fylld med bra punklåtar.
-Ja du lyssnar ju alltid på så konstig musik, sa killarna i kör. Och de hade nog rätt, för jag älskade skivan!

Det var speciellt en låt som passade mig som handen handsken. Det var det synthiga bandet Ståålfågels låt "Född kub". Det var synthmusik fast så urflippat och punkigt på samma gång. Precis så som jag vill ha de!
 Mellan 80-82 släppte Ståålfågel följande skivor:

1980 - Ståålfågel LP
1981 - Sällskapa Mig Genom Natten LP
1981 - Rock Jugend SP
1982 - Utan Rymddräkt På Uranus SP

Precis innan jul släppte popgruppen Rebecca & Fiona sin debutskiva "I love you, man". Ni som har följt mig på bloggen vet att jag älskar dem! Men igår fick jag reda på någonting mycket intressant. Denna elektroniska popduo från 2011 har rippat en gammal låt med Ståålfågel. Jag trodde först inte att det var sant men lyssna själv.....





Det är Ståålfågels gamla låt "En dag i varuhuset" som ligger som ett grundbeat igenom hela låten "Church is on fire" som Rebecca & Fiona gör tillsammans med Spank Rock. Lustigt kan man tycka... Fast om man vet om att det var Fionas pappa Greg fitzpatrick som producerade Ståålfågel så kanske det inte är så konstigt i alla fall.......

Jag hittade en rolig intervju med Ståålfågel som är gjord på Kina restaurangen i Stenungsund innan gruppens uppträdande i Nösnäs Aulan 1980!!!
LÄS HÄR

1 kommentar:

  1. Kaxigt med ett 30 år gammalt beat i en genre som deras :)

    SvaraRadera