torsdag 12 januari 2012

Hej Matematik!

Jag blev mycket lycklig när jag upptäckte att den danska synth duon Hej Matematik äntligen har fått upp sina skivor på Spotify: "Vi burde ses noget mere" och "Alt gå op i 6".



Gruppen består av Sören Rasted, som startade sin karriär som en av medlemmarna i 90-tals dicobandet Aqua (mest kända för sin megahit "Barbie Girl"), och hans brorson Nicolaj Rasted. Gruppen har gjort flera underbara poplåtar. Jag gillar framförallt debutplattan "Vi burde ses noget mere". Jag vill tipsa speciellt om låtarna "Walkmand""Du & jeg" , "Gymnastik", "Vi burde ses noget mere", "Centerpuben" och "Kvinderne". Sedan har jag sparat de bästa till sist.... den underbara balladen "Vi kan alt vi to" som jag kan köra på repeat en hel dag....  Hej Matematik släppte dessutom låten "Loser Sign"   förra året.

Gruppen har gjort grymt snygga musikvideos!!!!












* Hej Matematik! är en svensk serie läroböcker i matematik för lågstadiet och mellanstadiet som användes under 1970- och 1980-talet. Serien gavs ut av Liber Läromedel, Malmö. Författare var Matts Håstad, Leif Svensson och Curt Öreberg. Hej Matematik! utgick bland annat från den så kallade mängdläran för att lära barnen de olika räknesätten.

(Wikipedia)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar