fredag 20 april 2012

Äntligen finns MACKEN på Spotify!

När jag gick på mellanstadiet så gick TV-serien MACKEN på TV. Sex avsnitt med sketcher och musik av de fantastiska komikergänget Galenskaparna & Aftershave. De hela utspelade sig i Roy's & Roger's Bilsrevice, och Roy & Roger var också huvudpersonerna i denna komedi-musikal.
De bör påpekas att det bara fanns två kanaler på TV'n och ord som Internet, Youtube, iPhone och Facebook fanns inte ens i våran fantasi. Surfa var något som man gjorde på vattnet, helst till tonerna av Beach Boys... Med andra ord så blev TV-serien MACKEN en dundersuccé. Jag minns att mina klasskompisar tyckte att jag var bra på att imitera  Roy.....

Jag har fortfarande kvar LP-skivan som jag köpte när den släpptes 1986. Den har blivit lite repig med åren och det har blivit svårare och svårare att lyssna på den. Därför blev jag mycket glad nu när soundtracket äntligen släpps på Spotify efter 26 år!
"Konfirmationspresenten" (Jag vill ha en synth) är naturligtvis en given klassiker. Men även "Husvagn","Truckdrivingsong", "Det är vattenpumpen, Gerd" och "Raggarkungen" är låtar som jag fortfarande kan varenda textrad i. Fast favoritlåten är nog ändå "Privat"En riktig 80-tals poplåt, med ett skönt arrangemang!


Barkisar-sketchen har blivit en klassiker.

3 kommentarer:

  1. Den här textstrofen i "Truckdriving song" är ju bara briljant:

    "Och om låten blir för tråkig ja då tar jag det kallt
    för då byter jag tonart och höjer ett halvt, ja jag höjer ett halvt

    ja jag höjer ett halvt,
    ja jag höjer ett halvt,
    ja jag höjer ett halvt,
    ja jag höjer ett helt,
    ja jag höjer ett halvt,
    ja jag höjer ett halvt,
    ja jag höjer ett halvt,
    ja jag höjer ett halvt,
    ja jag höjer ett halvt,
    ja jag höjer ett... iiiiii..."

    SvaraRadera
  2. Briljant!

    Jag saknar dock kano-låten "När jag kör till mitt jobb" på soundtracket.

    http://www.youtube.com/watch?v=BxXiX1gvLvI

    SvaraRadera