söndag 8 april 2012

Hårdrockspappan: Skull Parade

Jag satt och drack öl med ett gäng Stenungsundare i torsdags. Bland annat Erik, sångaren i hårdrocksbandet Skull Parade.
Vi pratade om hur fantastiskt musiklivet var i kommunen när vi var unga. Alla grymma band som repade på ungdomsgården, fritidsledarna som ställde upp och spelade in demos på loven. Spelningarna i gymnastiksalen på Stenungskolan och Nösnäs Aulan.
Framför allt tänkte vi tillbaka på Corallen, den gamla biografen som senare blev ombyggd med riktig scen. Vi är nog många Stenungsundare som haft vårat första scenframträdande på Corallen, och jag är en av dem. Stället revs för ett par år sen, och vi kände oss nog lite extra nostalgiska i torsdags när vi satt och drack öl på Kinakrogen, knappt 100 meter från där Corallen en gång i tiden låg.
Vi funderade även på vad som hände med Rock of Bohuslän, talangtävlingen som alla skulle vara med i? På den tiden spelade jag synth i hårdrocksbandet Bighorn och Erik sjöng i hårdrocksbandet Art Rebellion. Jag har sett många stora artister och band uppträda där under åren. Punkbandet Gorilla Killarna gjorde sin första spelning där. och jag minns mycket väl hur Partille bandet Psychobetabuckdown tog hem segern ett år. Bandet började senare sjunga på svenska och kallade sig då för Lok. Hårdrocksbandet Treasureland  med Jonas Hörnqvist på gitarr var naturligtvis också en höjdare.
Ja, där satt vi och sipprade på våra öl och tänkte tillbaka på hur bra det var en gång i tiden.....


När vi till sist började prata om vad vi gör idag insåg vi att vi inte har de så pjåkigt nu heller. Jag håller precis på att starta upp mitt skivbolag Computer Killed The Recordstore och kommer snart att släppa Syster Ingrids debutskiva. Eriks band Skull Parade har precis släppt sin EP "Skull Parade First Four". Jag är egentligen ingen hårdrockare, men jag måste erkänna att jag tyckte att det här var riktigt bra! De påminner en hel del om den stonerrock jag lyssnade på under en tid på 90-talet.
Och bara för att jag är inne på den svängen så måste jag avsluta med att droppa ännu ett gammalt Stenugnsundsband: Astroqueen, som var ett grymt bra stonerrock band för 10 år sen. Lyssna på deras skiva "Into Submission". En rolig grej med de bandet är att gitarristen i dag spelar i indiebandet Sambassadeur och sångaren sjunger i synthbandet Hearts of Black Science. Hårdrock slutar alltid med pop...... förr eller senare!



De här inlägget handlade först och främst om hårdrocksbandet Skull Parade. Fast jag råkade glida in på en del sidospår.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar