fredag 6 april 2012

Indie = Independent, Fan= Fanatic


Indie-punk bandet XAXAXA från staden Skopje i Makedonien släppte förra året debutskivan "Tango Revolucioner". Musiken låter som en skön blandning av Hüsker Dü, Dag Nasty och Rites of Spring. Jag får för mig att den makedonska rocktrion är väldigt politiska, men eftersom jag inte förstår vad de sjunger kan jag inte uttala mig om texterna.... Jag hittade i alla fall en engelsk översättning av den fantastiska inledningslåten "Indie = Independent, Fan= Fanatic".

Life is hard for all Skopjans… murderers of this town.
Capitalism, shopping malls, a branded herd.
Quasi-secularity, frocks and cruelty.
Legalized infanticide is a logical consequence.
Indie is independence, constructive fanaticism… Skopje is responsibility
Indie is constructiveness, responsible fanaticism… 103 is responsibility.
And there’s no end, keep thinking… you’re not here to be persecuted.
And there’s no end, get involved… you’re not here to be pleaded. 



Skivan är släppt genom ett internationellt samarbete mellan skivbolagen:
Moonlee Records (SI/HR), Prügelprinz Records (D), Thrashbastard Records (D), 
Gaphals (S),Napravi Zaedno (MK), Doomtown Records (CRO) och DHP AK47 (HR).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar