söndag 17 juli 2011

Ny Dansk Musik!

Ni som har följt min blogg under en lång tid vet att jag älskar dansk musik. Speciellt dansk elektronisk musik! Nordstrøm, Hej Matematik och Thomas Holm är några av favoriterna som jag snappat upp under åren från de danska radiostationerna.

Jag är faktiskt riktigt trött på oss svenskar! De andra nordiska länderna: Danmark, Norge och Finland har inga problem att spela svensk musik på radio. Men de ska gå riktigt långt innan vi svenskar kan tänka oss att spela någon nordisk grupp/artist på radio. Speciellt om de sjunger på sitt modersmål! Vi svenskar har fullt upp med att spela amerikansk och brittisk musik, eller så spelar vi våran egna svenska popmusik. Fastän både Danmark, Norge och Finland producerar massor av bra musik som vi svenskar aldrig hör talas om. Nej istället så är de tydligen så super viktigt att man ska ha koll på vad de där amerikanska artisterna på andra sidan Atlanten håller på med. Eller i alla fall de brittiska artisterna på andra sidan Nordsjön. Vi skulle aldrig komma på tanken att spana lite på andra sidan Öresund efter bra musik.

Efter att de förra sommaren gjordes en ny remix av den danske artisten Rasmus Seebachs låt "Natteavn" (de flesta svenskar tror fortfarande att det är original versionen) och tvingat de svenska radiostationerna att spela den varje dag, kunde vi svenskar erkänna att vi tyckte att den var bra. Detta var ungefär ett år efter att jag för första gången hörde hans magiska låt "Engel" på dansk radio. De roligaste av allt är att vi svenskar går runt här hemma och tror att det bara är Rasmus Seebach som kan åstadkomma sån här bra musik i Danmark. I själva verket finns de hur många danska artister som helst som gör liknande musik. Det är bara de att de svenska radiostationerna aldrig spelar dem.
Men nu får de bli ändring på de!!!

Här kommer de senaste från den danska musikvärlden:
Xander "Det burde ikk være sådan her"
De Erneste To "Den lige vej (Carsten Heller Remix)"
Svenstrup & Vendeblo "Dybt Vand (feat. Nadia Malm)"
Jon Nörgaard "Dine Öjne"
Rasmus Thude "Till månen & tillbage"
Burhan G "Mest Ondt"
Johnny Deluxe "Vild med din veninde -Lei remixe"

Också några videos eftersom inte låtarna finns på Spotify.....ännu:
Medina "For Altid"


Theis "De't slut nu"


Låt oss avsluta med Burhan G´s fantastiska låt "Søvnløs". Redan en klassiker i Danmark!

6 kommentarer:

  1. Du har så jävla rätt i det du säger.. MEEEEEEEEEEN, får nu säga att danskarna även gör för jävla bra rock låtar OCH hip hop, vilket jag tycker är en av de nationer i VÄRLDEN som gör bäst hip hop, t.o.m.

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med, älskar dansk musik och lyssnar nova radio så ofta jag kan. Har du några tips var man kan köpa dansk musik (gogglat sönder tangentbordet sönder efter Theis Slut nu).

    SvaraRadera
  3. cdon.com har faktistk en hel del bra danskt.
    Thomas Holm, Hej Matematik och NordstrØm finns att köpa där.

    -Meget God!!!

    SvaraRadera
  4. Jag åker till danmark för o köpa riktigt bra plattor, lyssnar till 99% enbart på dansk musik ;) och har alltid gjort.

    SvaraRadera
  5. Är helt med dig där Ida. Kul att man inte är ensam. Ska vi gifta oss?

    SvaraRadera
  6. Hej! Haha va kul att läsa detta, skrev precis ett liknande inlägg i min blogg. Kika in på www.malinkay.com
    Jag bor i Danmark och jag har verkligen slagits av det faktum att vi mobbar ut deras musik i Sverige...

    SvaraRadera