fredag 1 juli 2011

Visor i sommaren.

Jag funderar på vad jag ska blogga om denna fredagkväll.....
Egentligen borde jag väl skriva något om att Iron Maiden spelar på Ullevi i Götebrog ikväll. Eller att Metallica, Slayer, Megadeth och Anthrax ( eller The Big 4 som de kallar sig) spelar på Ullevi på söndag. Jag skulle också kunna nämna att metalbandet Slipknot spelar på Sonisphere Festivalen i Stockholm nästa helg, då de kommer att hedra sin gamla avlidna basist Paul Gray. Jag borde i alla fall nämna att den svenska musikfestivalen Peace and Love håller på för fullt just precis nu när jag sitter här och skriver hemma vid datorn.
Men icke sa nicke! I dag har Peter Sjöholm bestämt sig för att skriva om svenska visgrupper. Har jag bestämt mig för något så blir de så....

Det är något speciellt med svenska visor, speciellt nu på sommaren. En skolavslutning utan "Idas sommarvisa" funkar bara inte!
De finns två saker som är mycket viktiga när man ska starta en svensk visgrupp. De ena är att du är bra på att sjunga stämsång och de andra är att du måste komma på ett bra namn på visgruppen.

Namnet på visgruppen!
När man ska starta en svensk visgrupp så är det väldigt viktigt med namnet på gruppen. Man skulle kunna tro att det bara är att komma på ett namn rakt upp och ner men så enkelt är det inte. Det finns tre stycken regler som är mycket viktiga att ta hänsyn till:

Regel 1:
Namnet ska innehålla två ord.

Regel 2:
De första ordet ska vara en person i ägande form.
T ex Bosses, Brittas, Mormors, Morfars, Mammas eller Storebrors.


Regel 3:
De andra ordet ska vara ett substantiv som personen i de första ordet ska äga.
T ex Bosses Bilar, Brittas bullar, Mormors hus, Morfars traktor, mammas hatt eller storebrors gitarr.

Sedan är det viktigt att man hör på namnet att de är en visgrupp. De finns några exempel som är mycket opassande som t ex. Farfars Kalsonger, Harrys Korvbar och Peppes Bodega. Några exempel på visgrupper som har lyckats bra med sina namn är Mormors Systrar, Lenas Dagbok och Riltons Vänner. Låt oss därför fördjupa oss i dessa tre grupper....


Mormors Systrar spelar in.

Mormors Systrar hörde jag live för snart ett år sen på Göteborgs kulturkalas. En helt fantastisk tjejtrio som förutom att de sjunger hur bra som helst spelar Piano, bas och trummor riktigt snor tight. Texterna är vackra med mycket vemod. En del handlar om döden, fast man skulle kunna vända på de och säga att de handlar om livet..... De hade precis avslutat inspelningen av sin skiva när jag såg dem live. Jag har följt dem på internet och jag tror att denna skiva snart går att köpa!

Så länge får vi lyssna på deras låt "Väsentligen" på Myspace:

Hitta fler mormors systrar-låtar på Myspace Music


Lenas Dagbok på en promenad.

Lenas Dagbok är också en svensk tjejtrio. De har precis släppt sin debut EP "Hela vägen hem". Titelspåret är en gammal låt av Staffan Hellstrand som de tolkar i en riktigt klassisk svensk vis-version:

Låten "Hela vägen hem" kan man höra på Spotify eller så lyssnar man här på Myspace:

Hitta fler artister som Lenas dagbokMyspace Music


Riltons Vänner poserar.

Riltons Vänner är en riktigt rutinerad vokalgrupp. En kvintett som har hållt på i över tio år. De har släppt fem skivor. Den senaste skivan "Japanmix"  är en ren satsning på den japanska publiken. De gör bland annat en fantastisk tolkning av Robyns låt "Be Mine" på den skivan. Annars är jag personligen väldigt förtjust i "När du ler" från debutplattan, som jag hörde några framföra på ett bröllop för ett tag sen.

Här sjunger de låten "Ensamhet" på Myspace:

Hitta fler artister som Riltons V�nner Myspace Music

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar