söndag 9 januari 2011

Daft Punk tar efter Tangerine Dream.

1982 hade Walt Disneys film Tron premiär. En delvis animerad science fiction-film som blev en klassiker bland alla datanördar. I december 2010 hade uppföljaren Tron: Legacy premiär. Man kan tänka sig att denna något fördröjda uppföljare kommer att bjuda på mycket animerade dataeffekter. Anledningen till att jag tar upp filmen Tron i min blogg har inte så mycket med filmen att göra........utan musiken.


Det är inga mindre än den franska duon Daft Punk som har fått äran att göra musiken till detta Scenice fiction äventyr. Man skulle kunna tro att de skulle bjudas på dansanta rythmer och elektroniska beats som t ex i deras gamla hits "Around the world" och "One more time". Men istället bjuder duon på ett riktigt finstämt soundtrack. Musiken till "Tron: Legazy"  finns att avnjuta på Spotify. När jag lyssnar på skivan så blir jag ständigt påmind om mina gamla tyska synthfavoriter Tangerine Dream. Inte minst i de tredje spåret "The son of Flynn". Tangerine Dream har spelat instrumental synthmusik sedan början på 70-talet och släppte sin senaste skiva 2007. Under åren har de släppt oändligt många skivor och oändligt mycket filmmusik. "Föräldrafritt", "Eldfödd", "Fruktans lön""Gatans lag" och "Legenden, mörkrets härskare" är bara namnet på några av alla filmer de skapat musiken till.
Jag är väldigt förtjust  i den här typen av musik. Helt utan sång och för de mesta utan refräng. Man behöver inte vara så engagerad när man lyssnar........ Man kan bara njuta.

Tangerine Dream "Love on a Real Train (Theme From Risky Business)"

En ung Tom Cruise i filmen Föräldrafritt. Lite väl naket för Youtube
kan man ju tycka. Men väldigt fin musik skapad av Tangerine Dream.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar