tisdag 18 januari 2011

En viktig humor generation håller på att gå i graven.

Jag såg en dokumentär om Hasse Alfredsson under jullovet. De slog mig hur mycket bra saker han har gjort. Filmer, böcker, musik, revyer osv. Som grädde på moset avslutades kvällen med hans egen producerade film "Den enfaldige mördaren". En fantastiskt bra film! Stundtals rolig men annars en väldigt gripande film. Hasse fyller 80 år i år. Flera av hans kollegor har lämnat in. Tage Danielsson gick bort redan 1985, fast två andra viktiga personer som deltagit i hans filmer, Martin Ljung och Per Oscarsson har som bekant avlidit nyligen. De här är skådespelare som har betytt otroligt mycket för mig! Gösta Ekman tillhör också en av de personerna som har varit en viktig person i dessa filmer. Jag tänker framför allt på filmerna från AB Svenska Ord. "Att angöra en brygga", "Äppelkriget", "Släpp fångarna loss det är vår" och inte minst "Picassos äventyr". Enligt mig är detta riktiga svenska komedi klassiker!!! Sorgligt att flera av dessa skådespelare har lämnat oss.


Prutt humor.



2 kommentarer:

  1. Hasse Alfredssons fabrikör i Den enfaldige mördaren var bara så underbart svinig.
    "Det handlar inte om pengarna, det är principen". Sedan kastar han in den fattige arrendators pengar i kaminen. Chef! :-)

    SvaraRadera
  2. Hasse berättade i dokumentären om just den scenen!
    Tydligen bygger den på en sann historia som en gammal man berättat för honom.

    SvaraRadera