tisdag 4 januari 2011

Ljuva Svenska 90-tal.

Jag är barnsligt förjust i svensk 80-tals pop, fast 90-talet var inte så pjåkigt de heller. Här följer lite låtar från 90-talet som folk håller på att glömma. Jag vill göra er påminda om de här fantastiska pärlorna innan de glöms bort helt....

Webstrarna "Moln på marken"
Popbandet från Uppsala släppte denna fantastiska låt 1992. Bandet släppte bland annat EPn "Erasure-Esque" med fyra Erasure låtar på. Detta gjorde de i samband med att synthduon Erasure släppte sin EP "ABBA-Esque" med fyra Abba låtar på.

Hardy Nilsson "Hela hjärtat mitt"
Fantastisk kärlekslåt från 1994. Vi var gamla skivbolags kollegor på A West Side Fabrication under 90-talet när jag spelade i Waterbug. De flesta tyckte nog att det var kul att ett band hade döpt sig efter svenska ishockey landslagets förbundskapten. Jag var en av de få som tyckte det var lustigt att Sveriges förbundskapten hade samma namn som ett indeiband......

Pontus & Amerikanerna "Elvis och Astronauter"
Fartfrylld tralala låt från 1990. Bandet var annars mest kända för låten "Min bror och jag".

David Shutrick "Container"
Från 1991. Han låg även bakom hitsen "Sambos på försök" och "Finland".

Eric Gadd "Hurra du lever, pang du är död!"
1989 släppte den nye svensk sjungande artisten Eric Gadd sitt album "Hurra du lever, pang du är död". Alla mins väl hitten "Bara himlen ser på". Fast jag är väldigt förtjust i titelspåret och den bortgömda andra singeln.....

Apopocalyps "Gunga"
En reggae gungande one-hit wonder från 1992. Jag kommer ihåg att jag dansade med en tjej på en fest på gymnasiet till den här låten....

Plura "Sången jag sparade till dig"
Plura har ju blivigt känd på nytt efter succén med Så mycket bättre. "Kärlekens tunga" är naturligtvis hans bästa låt. Men fråga man mig så är "Sången jag sparade till dig" hans näst bästa. Låten är från 1996 och det finns även en remix av den med Rob'n'Raz ......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar