torsdag 27 januari 2011

Låtarna som bytte namn (onödiga fakta del 202).

De svenska rock metall bandet LOK (föredetta Psychobetabuckdown, senare Rallypack och ännu senare Lillasyster) deltog innan sin riktiga framgång på en samlingskiva. Skivan släpptes i samband med en talangtävling. Jag kommer inte ihåg vilken... Kanske var det Rock of Bohuslän eller så var det kanske Partillerocken.... Strunt samma! Låten hette i alla fall "Homofobi" och var en av bandets första låtar. Jag köpte senare LOKs singel "Skrubbsår". Jag fattade tycke för den låten efter ett live framträdande i TV-programmet Sen kväll med Luuk. Främst eftersom jag tyckte att den snabba tvåtakten med kantslag i breaket var så sjukt tight (som en tapet sitter du fast......) När jag lyssnade på singeln första gången så reagerade jag över den tredje och sista låten på singeln. Låten hette "Rosa" . Jag kände igen låten. Det var rätt och slätt en nyinspelning av "Homofobi". Texten, sången och riffen var i princip identiska. Bandet hade bara valt att byta namn på den.

Den svenska electro artisten Familjen (eller Johan T Karlsson som han egentligen heter) inledde sin solo karriär med en EP. Första spåret på skivan hette "Ivanhoe & Rebecka". Jag var väldigt förtjust i låten och spelade den mycket. Några år senare hörde jag en remix av den på radion. Den spelades jätte mycket! Jag förstod senare att han släppt låten på nytt som singel. Denna gången under namnet "Det snurrar i min skalle". Jag kan tänka mig att musik kollegan Andreas Tiliander hade ett finger med i den nya versionen.

På soundtracket till den svenska filmen Festival (en ur-dålig film med ett ur-bra soundtrack) fanns en tidigare okänd låt med gruppen Bad Cash Quartet med. Låten hette "Ben Hoogan". det var en skönstämd poplåt med en ostämd synhtslinga som låg i bakgrunden och störde hela låten. När bandet senare släppte sin skiva "Outkast" var låten med fast med ett helt annat arr (och utan den ostämda synthen). Den här gången hette låten "Too bored to die".

Kärt barn har många namn......
och en bra pop låt kan också ha flera namn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar