onsdag 12 januari 2011

Teddybears sthlm på Trädgårn live 2000 (tror jag) (Peter minns en konsert).

Teddybears sthlm hade släppt sin platta "Rock'n'Roll Highschool". Efter att först varit ett Grindcore band och släppt plattorna "You are Teddyberas" och "I  can't believe it's Teddybears STHLM" beslöt sig plötsligt bandet för att släppa en kommersiell tredje platta byggd på mycket hip-hop beats och rap......


Jag föll för den och när bandet kom för att spela i Göteborg på Trädgårn såg jag naturligtvis till att vara på plats. Det blev en lite annorlunda inledning på detta framträdande eftersom man istället för förband ordnat en kareoke tävling för publiken. Frivilliga från publiken fick komma upp och sjunga en Teddybearslåt på scenen. Förstapris var en elgitarr! Först kom det upp två fnittriga tjejer och sjöng en låt (kommer inte ihåg vilken) de lät väl inget vidare... Sedan kom det upp en man på scenen. Jag har för mig att han hade solhatt och solglasögon på sig! Han presenterade sig som Olle. Olle gjorde en väldigt intressant tolkning av "Punkrocker" där han hittade på en helt egen melodi, fast jag måste erkänna att han hade en jäkla känsla när han framförde den. Kareokoe juryn valde Olle till vinnare. Olle kom aldrig upp för att ta emot sitt pris. Istället fick de två fnittriga flickorna som kom på andraplats komma upp på scenen och ta emot sitt pris. De tjoade glatt medan de höll upp sin ny vunna elgitarr i luften.............................
Du kanske undrar varför inte jag ställde upp i tävlingen? Detta var under en period när jag var väldigt sjuk och hade stora problem med mina tarmar. Egentligen borde jag inte gått till Trägårn alls. Fast mitt musikintresse kunde inte hålla mig borta. Jag stod långt bak i lokalen i närheten av toaletterna hela tiden. Hade jag ställ upp i Kareoke tävlingen hade jag med all säkerhet vunnit.....

Hur var Teddybears sthlm då? Jo de var bra! Patrik Arve sprang runt i en tigermönstrad träningsoverall medan han sjöng. Musikerna briljerade denna kväll. I vissa låtar släppte de loss med dubbla basister i låtarna. Men den allra roligaste överaskningen var väl keyboardisten Martin Landquist (mer känd under artistnamnet NÅID). Han gav kvällen de rätta soundet och fick framförallt bandets gamla cover på Kraftwerks "The Robots" att låta riktigt synthig igen! Ett par dagar senare pratade jag med en kompis som undrade vad jag hade tyckt om Olle Ljungströms sånginsatts i början på kvällen.....

2 kommentarer:

  1. *Harkel*
    Nja, grindcore är väl att ta i så det spricker. Möjligvis hardcore. Då grindcore är en betydligt brutalare/extremare genre än hardcore (även kallat H.C.)

    Don't belive wikipedia. ;-)

    SvaraRadera