onsdag 16 mars 2011

Moderna ord som gått ur tiden.

Uvecklingen går så snabbt idag så att de nya orden för den moderna tekniken hinner inte att bli hypade förrän de har blivigt omoderna igen. Här följer ett par exempel:

APS Kamera
Jag hade en i början på 2000 talet. Det var så jäkla häftigt. Man kunde välja på en knapp i kameran om man ville ta en panorama bild eller vanlig bild. Sedan framkallade man korten och fick dem i gamla hederliga pappersformat. Panorama korten var nästan dubbelt så stora som de vanliga korten. Man kunde dessutom köpa ett speciellt fotoalbum för foton tagna med en APS Kamera.

SmartMedia
Användes mycket i videokameror och liknande apparater som ett minneskort. Jag hade SmartMedia kort i min gamla digital porta studio. Jag vet att det var mycket svårt på senare år att få tag i dem. Vissa butiker kunde specialbeställa. Jag har fortfarande några liggandes i replokalen!

Mini Disc
Jag känner folk som fortfarande använder sin Mini Discen! De känns som en föregångare till mp3'n. Fast de rymdes väl inte så mycket musik på en Mini disc vill jag minnas? Jag ägde aldrig någon själv så jag är dåligt påläst om den här prylen.

CD Växlare
Att vara på förfest hemma hos någon med CD växlare var något stort. Man fyllde stereon med massa bra CD-skivor och tryckte på random. Var man riktigt ambitiös så kunde man sitta och programera en låtordning speciellt för kvällen. Sedan tryckte man på play. Jag skaffade en CD växlare senare som tyvärr gick sönder för ett par år sedan.

Long Play
Jag hade aldrig Long play på min video. Men flera av min vänner hade de. Det var en funktion på VHS-spelaren som mixtrade med hastigheten, vilket gjorde att man spelade in filmen fortare och fick på så sätt plats med flera filmer. En del hade som sport att få plats med så många filmer på en VHS-kassett som möjligt! Lyckades man få plats med 5 st var man nöjd. Hade man oturen, som jag hade ibland, så lyckades man låna en Long Play film av en kompis fast man själv inte hade de på sin egen videosplelare. Då kunde man titta på en action-rulle där allt gick superfort och alla pratade som mössen på Kalle Anka på julafton (fast ännu snabbare).

Mina tidiga solo-låtar sparade jag på
SmartMedia-kort i min 4a kanlas digital porta.

1 kommentar: