tisdag 29 mars 2011

Varför glappar B på Roland D-50?

Jag var som bekant på 40-års fest i helgen. Jag satt och pratade en hel del med en kille som spelat synth i olika band under 80-talet. Vi kom på medan vi satt där och pratade att båda hade varsin Roland D-50 och att både hade problem med att tonen B glappar när man spelar! Varför är det så kan man ju undra? Är det en slump att just två stycken D-50's har exakt samma problem eller finns det någon logisk förklaring?
För mig har det blivit så, när jag spelar live, att jag har transponerat ner tonen ett par oktaver där de inte glappar lika mycket. Fast på senare tid har B tonen börjat glappa även där nere på tangentbordet. Killen jag pratade med på festen hade tydligen samma problem. Att varje B glappade..... märkligt!

Sjöholm spelar så D-50 viker sig men han aktar sig för B tangenterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar