söndag 5 juni 2011

I min kanot - De punkigaste jag sett och hört i hela mitt liv (på ett bröllop).

Jag var ju som bekant på bröllop igår. Det är alltid en väldigt speciell stämning när gästerna sitter vid findukade bord i långa rader. Man skålar, hurrar, klingar i glasen och lyssnar på alla fina tal. Men det var ett framträdande igår under middagen som överträffade allt jag tidigare har sett på ett bröllop. Och kanske allt jag tidigare har sett på en scen någonsin.
Det var två svågrar till brudgummen som äntrade scenen. Och med endast en ukulele och en bastuba framförde de låten "I min kanot" som brudgummen själv skrivit i sin ungdom när han spelade i bandet Apfågel. De var de punkigaste jag sett i hela mitt liv. Mycket punkigare än när jag såg Sex Pistols på Roskilde 1996!
Punk handlar ju som sagt inte om tuppkam och distade gitarrer. Utan om att bryta mönstret och röra om i de vanliga och tillrättalagda i våra vardagsliv. En bärande baslinga från en bastuba ihop med en ackordmatta från en ukulele med lite punkig sång på.............. Det räcker lånt................... Väldigt långt!

Lyssna på orginal inspeleningen här ( så förstår du storheten i denna sång).

1 kommentar:

  1. Christian Sääf7 juni 2011 kl. 23:10

    Tack för en fantastisk recension!
    Här är vårt framträdande...
    http://youtu.be/nUeVwzGd7EI

    SvaraRadera