lördag 25 juni 2011

Rock under två minuters gränsen.

De bästa som finns är snabba rocklåtar med distade gitarrer.
Snabba i dubbel bemärklelse..... De ska spela låten i ett snabbt tempo men den ska också ta slut snabbt. Man visar på så sätt inte bara att man kan spela i ett snabbt tempo utan att man också avlsutar låten snabbt. Hälst ska de hålla sig under två minuters gränsen. De har släppts ett par såna låtar i år och jag vill gärna dela med mig av dem här:

Sator "S.T.S" 1:57
Peter Bjorn & John "Black Book" 1:36
Peter Bjorn & John "Breaker Breaker"  1:39
The Vaccines "Wrecki´n Bar (Ra Ra Ra)"  1:22
The Vaccines "Norgaard" 1:38
Wavves "TV Luv Song"  1:44

När jag lyssnar på dessa korta låtar från 2011 kan jag inte hålla mig. Jag måste därför få dela med mig av fler korta favoriter från tidigare år:

Pixies "Alison" 1:17
Sonic Surf City "Another song" 1:23
Svenson "In the snow" 1:42
Pavement "Serpentine pad" 1:16
Beastie Boys "Time for livin'" 1:49
Green Day "Brat"  1:43
Therapy "Knives" 1:59
Nirvana "Tourette's" 1:35
Millencolin "Domestic Subway" 1:38
Fireside "Circulate" 0:55
Refused "It's not O.K..." 1:04
Foo Fighters "Wattershead" 2:14 (den är lite längre men får vara med ändå)
The Wannadies "Soon yore dead " 1.59
Brainpool "I Feel Good" 0:50
Sonic Youth "Nic Fit" 0:59

Mitt punkband Syster Ingrid har alltid strävat efter att spela så korta låtar som möjligt. Låtar som "Göteborgsvarvet" och "Tänk jag drömde i natt att jag var basist i Kent" är stacks över en minut långa.

De finns några klassiska rockband som alltid har strävat efter att göra så korta låtar som möjligt. Jag tänker främst på Napalm Death, D.R.I , The Exploited och The Residents. The Residents lär ha gjort en skiva med 101 stycken låtar på. precis lika många som på samlingskivan "Short music for short people" som jag köpte för ett antal år sen. Ingen låt på den skivan är länge än 30 sekunder......

1 kommentar:

  1. Låtar över tre minuter är rockopera enligt Chips Kiesbye i Sator.

    SvaraRadera