lördag 18 juni 2011

Ölkväll slutade på Indie Café!

I går drack jag öl på Bishop Arms tillsammans med några kollegor. Det var mycket trevligt!



När vi som bäst sitter där och dricker öl utropar plötsligt en av mina kollegor att hon måste dra i väg en sväng till Dirty Records, för att titta på sin kompis Rickard som skulle spela där.
Jag stelnar till...... Rickard? Det är ju min gamle Rickard!!! Waterbug Rickard, numera solo artisten Rickard Slowpoke som jag skrivit om, lyssnat på och umgåtts med. Jag hade själv fått information om detta på facebook ett par dagar tidigare men jag hade helt glömt av de. Jag skyndade mig och drack ur de sista ur min öl och begav mig sedan till Dirty Records.... Som bara låg ett par hundra meter från Bishop Arms.
Rickar hade precis börjat spela när vi kom.


Dirty Records är ett café ihop med en Secondhand skivaffär. Miljön gjorde sig perfekt till Rickards avskalade sing and songwriter gitarr pop. Detta var hans första framträdande på svenska. Rickard har direktöversatt alla låtar från engelska till svenska. Texterna är otroligt vackra och självutlämnande. Rickard framför dem med en sån känsla att man förstår att han har upplevt varenda textrad. Han berättar dessutom små historier mellan låtarna som förklarar lite mer ingående vad texterna handlar om.
Detta blev en mycket fin överraskning denna sköna fredakväll. Efter spelningen gick vi tillbaka till Bishop Arms. Rickard dök också upp sen och det blev mycket snack om gamla Waterbug minnen............


En mycket fin kväll:

Dirty Records på Andralånggatan.

Mycket trevlig Café stämning.

Rickard sjöng vackert och finstämt för alla gästerna.

Jag passade på att kolla lite vinyl medan jag lyssnade.

Min kollega Göran blev glad när han hittade sin 
egen grupp Generous Maria på LP inne i butiken.

Själv blev jag glad när jag hittade TV-Piraterna på LP.

Rea på Reggae.

Kommande spelningar på Dirty Records.

2 kommentarer: