onsdag 29 juni 2011

Roskildefestivalen.


Jag har besökt Roskildefestivalen 1996, 1997, 1999 och 2001.
Den har existerat sedan 1971 och imorgon är det dags att dra igång den 40'e Roskildefestivalen. Jag har många fina minnen från när jag i 20 års åldern sprang runt i leran och tittade på bra band ifrån världens alla hörn. Det är svårt att peka ut något speciellt minne.
1996 - som var mitt första år var naturligtvis väldigt speciellt. Jag hade aldrig varit på någon stor musikfestival förut och så möttes man av denna enorma "stad" av campingtält med  90.000 (!) musikälskande  invånare. Sex Pistols, Neil Young, Red Hot Chili Peppers, Rage Aganst The Machine, Ash, Skunk Anansie och Nick Cave var några av de band som jag såg.
Jag har ändå ett extra starkt minne från när The Presidents Of The Unitedstates of America spelade. Trion som med endast ett mini trummset, en tre strängad gitarr och en tvåsträngad bas rockade skiten ur hela publiken. Detta var när bandet var som hetast och de hade precis släppt sin andra singel "Peachens" till sin debutplatta. Jag och hela publiken var helt i extas. Att gruppen dessutom inledde hela konserten med att spela sin alldeles egna version av MC 5's gamla klassiker "Kick out the Jams" gjorde inte konserten sämre.
Fantastiska minnen................

Från Pinkpopfestivalen i Holland 1996.

I år får jag nöja mig med att titta på The Big 4 på svt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar