lördag 12 november 2011

Konsten att förstöra en bra låt.

De mest klassiska sättet att förstöra en bra låt är att göra en cover på den.
Fast det finns ett sätt som är ännu värre!!!!!
Det är när en ny artist tar en riktigt, riktigt bra gammal låt.
Samplar den rakt av som om den vore deras egen.
Sedan kör de introt och hela försspelet exakt som det är i original låten.
Och när versen precis ska till att börja så förstör de alltihopa med riktigt dålig rap och sång.

De senaste året har jag varit med om detta två gånger!!!
Den första gången trodde jag att jag hörde den fantastiska låten "Video Killed The Radio Star" med  new wave gruppen Buggles från 1979. Fast i själva verket var det rapparen Will.I.am's låt "Check it out" som lurades.


Andra gången trodde jag att jag hörde den norska gruppen a-ha's fantastiska singel "Sun always shines on TV" från 1984. Fast i själva verket var det Electric Lady Lab's låt "Touch me" som skojade med mig.

Man borde bli inlåst för sånt där.......

Originalet är alltid bäst!


1 kommentar:

  1. Medhåll! Hatar verkligen grejen - så sökt föra att få en egen hit!

    Som när Kaney West slaktar fantastiska Bond-låten ""Diamonds Are Forever".

    Lyssna här:
    (Förövrigt en kul site där man kan söka efter samplingar med massa artister)

    http://www.whosampled.com/sample/view/87/Kanye%20West-Diamonds%20From%20Sierra%20Leone_Shirley%20Bassey-Diamonds%20Are%20Forever/

    SvaraRadera